Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Kölvikt på MM

Sven Kihlström:

Hej! Är spekulant på en Magnifik Midget 1976 nr 231, hembygge. Vid inspektion såg jag att kölen var "ihålig", i ett fack låg några blytackor, vilket för mig tycktes för lätt för att väga 680 kg. Undrar också var flytmassan som ska göra båten osänkbar finns. Mvh Sven

Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:17

Stephanie:

Om du går in på www.sailguide.com så ser du bl a att kölvikten ska vara 600-700 kg. De flesta Magnifiker är hembyggen och jag tror inte att de kan vara osänkbara.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:17

Georg:

I vår MM (nr 307 från 1974) hade vi en blyköl (gjuten i ett stycke). Den fyllde inte upp hela kölfickan, kanske 2/3 i längsled, jag minns inte så noga. I höjdled gick den upp till cirka där kölen börjar gå över till skrov. Vår MM hade inga flytelement, bortsett från balsasandwich i däcket (10 mm?).
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:17

Georg:

I vår MM (nr 307 från 1974) hade vi en blyköl (gjuten i ett stycke). Den fyllde inte upp hela kölfickan, kanske 2/3 i längsled, jag minns inte så noga. I höjdled gick den upp till cirka där kölen börjar gå över till skrov. Vår MM hade inga flytelement, bortsett från balsasandwich i däcket (10 mm?).
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:17

Kent:

Jag innehade en MM i många år. Min köl var också gjuten i bly och inplastad. Den aktre delen av kölen var ett tomrum där batteriet tidigare var placerat. Men utrymmet var för smalt för att ett vanligt marinbatteri av typ tudor eller likn. skulle få plats. Därför var batteriet framflyttat till under kojerna i förpiken. Tomrummet i kölen var ett perfekt utrymme för soppåsen. Om det är i det utrymmet som det ligger lösa blytackor, är det kanske för att öka vikten och få båten något styvare. Men frågan är om inte det blir för mycket vikt akteröver. Bärigheten i aktern är inte så bra i vanliga fall... speciellt inte om man är några personer i sittbrunnen. Att båten skulle vara osänkbar betvivlar jag. I min båt fanns inga tillslutna utrymmen som skulle kunna tjänstgöra som flytkroppar.
Sven (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:17

Sven:

Tack för de svar som kommit! Mvh Sven