Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Kapellblixtlås

Inger:

Hej! Är det någon som vet vad som är bäst att behandla blixtlåsen i kapell och sprayhood med. Har fått tips om stearin och silikonspray, jag är tveksam till silikonspray är rädd att det förstör tyget på något sätt. Allt är helt nytt. Åsikter önskas. Mvh Inger inger.ahlen@bredband.net

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Parafinolja har god smörjande effekt och är färglös.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:04

Anders:

Siliconspray duger ju åt sådana känsliga material som läder, så varför skulle inte ett båtkapell tåla det?
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Läppcerat/balsam Nueva har jag använt, det funkar bra! Arméns hudsalva är ju en klassiker, funkar säkert lika bra. Troligtvis går det med vaselin också, men jag tycker det är kladdigt. Morsan rekommednerade stearin på trilskande blixtlås i kläder, så det funkar nog det också. Silikonspray är bra, men jag upplever att man får ut mer än nödvändigt ur sprayburken. Jag har använd det på blixtlås i båtkapell också, men fick en del silikonolja på däcket... det var inte bra, det spoaldes inte bort på hela säsongen och var halt. Medan jag skriver detta kom jag ihåg ett stift med något silkonpreparat man skall ha på bildörrarnas gummilister, troligtvis blir det utmärkt på kapellets blixtlås, lätt att applicera. Men jag har inte provat.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Teflonspray är en annan produkt som fungerar utmärk.