Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Integrerade dieseltankar

Torkel:

Integrerade dieseltankar finns på en hel del båter, äldre HR och Vindö t.ex. Att tankarna kan skadas vid grundstötning är känt men jag undrar om det finns konstaterade problem med osmos kring tankarna eller om dieseln på annat sätt kan påverka och försvaga plasten? Här läst utländska tekniksidor som redovisat problem som närmast påminner om kraftig (invändig??) osmos i tankarna med läckage som följd. Å andra sidan har ju glasfibertankar sedan länge använts för eldningsolja utan problem?

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:24

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Dieseloljan har relativt låg ytspänning och kan därför tränga in i skrovlaminatet om det finns ofullkomligheter i den invändiga beläggningen av speciell topcoat. Skador kan uppstå som kan vara svåra att reparera. Efter mycket lång tid (tiotals år) kan även osmosliknande angrepp förekomma. Dieseltankar av glasfiberarmerad polyester fungerar men de bör inte utföras som integraltankar.
Joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:24

Joakim:

Tycker Ulf beskrev det ganska bra. Skador KAN uppstå som KAN vara svåra att reparera. Utan tvekan är väl en integrerad tank en riskkonstruktion vilket innebär att man får hålla uppsikt, men man behöver inte var allför orolig. Det samma gäller väl för gamla teakdäck, sandwich konstruktioner, eller för den delen osmos i laminatet under vattenytan. Har själv integrerad diesel- och vattentank (Najad 34 1977) har tömt och kollat dem och kunde konstatera att det så väldigt fint ut där inne. Har hittills inte träffat någon som har fått problem utan att först gå på grund ordentlig.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:24

Magnus:

på en äldre långkölad båt låter väl inte tillräckligt sannolikt för att någon ska behöva ligga sömnlös på nätterna. Jag har inte haft integrerade tankar i någon av mina båtar i o f s, men smällt på ordentligt med ett flertal långkörare genom åren. Det har aldrig inneburit mer bekymmer än på sin höjd en halvtimmes spackeljobb på kölen påföljande vår.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:24

Magnus:

skulle naturligtvis varit långkölare. Magnus
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:24

Tomas:

Vi har tyvärr haft problem med en Najad 34 / 1980. Dieseln sipprade ut under och i bakkant på kölen -- inte mer än att det fuktade utsidan men tillräckligt så att vi gjorde en inte billig reparation. Satte in en rostfri tank under motorn. Inte helt idealiskt ur div synpunkter men vi ville utnyttja utrymmet. Att dieseln sipprar ut gör egentligen inte så mycket tekniskt men även liten förorening är oacceptabel. Och det försvagar nog till slut laminatet så när vatten börjar sippra in istället kan det bli allvarligare. Men dit var det långt i vårt fall. Har en bekant som sålde sin Rasmus med samma problem, men enligt uppgift så lite att man inte gjorde nåt åt det. Har en annan bekant som varit tvungen reparera sin Malö två gånger -- gick in från sidan med en ny rostfri tank. Har hört rykten om samma problem på äldre Hallberg/Rassy-båtar också. Den här typen av båtar är så massivt byggda att man kan leva med problemet, antagligen flera år -- men till slut bör man göra nåt. Idag byggs knappast några integrerade tankar, eller ...?