Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 10:41
Installation av toa/septiktank

Mats Broberg:

Hej, En regelmässig installation av en marintoalett påbjuder ju en hel del Y-ventiler och hävertbrytare vilka alla kan vara källor till läckage och dålig lukt. Jag hittade denna variant av installationsschema på nätet och undrar vad BTN anser om saken (förutom rekommendationen om PVC-rör, vilket jag inte anser är ett bra råd). http://www.sailcopress.com/editorial%20MSD.htm I korthet går det ut på att man monterar septiktanken över vattenlinjen och låter den tömmas i havet (i de områden där det är tillåtet, t.ex. vid överhavssegling) med gravitationens hjälp. Precis innan avstängningskranen för skrovgenomföringen finns det en T-koppling, och därifrån går det en slang till däck för tömning medelst slamsugning. Om man är i kustnära områden stänger man kranen till skrovgenomföringen och då fungerar tanken som en vanlig hålltank. Den bifogade bilden (som är tagen från sidan ovan) förklarar installationen. Denna typ av installation minimerar antalet skarvar, ventiler och hävertbrytare samt gör att man inte behöver några Y-ventiler, vilka ofta är källa till dålig lukt. Vad är BTN:s syn på denna typ av installation? Mina enda förbehåll är som sagt det där om PVC-rör, samt att jag nog skulle vilja ha en avstängningsventil direkt vid utloppet från tanken för att det inte skulle stå slam i den avloppsslangen konstant. MVH, Mats

Bifogade filer
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Georg:

En fördel är att om backventilen i toan läcker kommer inte hela tankinnehållet ner i toan. Dessutom är ju installationen relativt okomplicerad och borde vara driftsäker.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Hans Brolin:

Jag hade samma typ av installation på min förra båt (minus däckanslutningen). Fungerade utmärkt. Jag hade för säkerhets skull en manuell pump på utloppet också för att kunna få lite "sug" som tar ut slammet effektivare. Tanken jag använde hade inlopp i överkant och utlopp i botten. På det sättet riskerade jag aldrig "bakflöde" ner i toastolen och hävertverkan var helt osannolikt. MVH Hans
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Mats! Det du beskriver är ett mycket väl fungerande system. Jag har själv haft samma enkla lösning i min Contrast 33 mod 1983 i några år; -Tanken tömmes ut i sjön genom att öppna en stor kulventil/bordgenomföring(=fritt fall). Detta var standard på båten. -Sugledningen för tömning över däck sitter anslutet med ett rostfritt T-rör straxt ovanför bordgenomföringen. Det var f.ö.den enda slang som tillkom när jag installerade "däckstömning". -Tankventilationen ökade jag till i.d =12mm. -Slangen från toan går ner i tanken på tankens ovansida(också Contrast-standard). -90gr kröken vid skruvgenomgången ändrade jag för många år sedan till 2 x 45gr krökar. Se bilder på toa/tank/slangar: Vänstra slangen =fritt fall ut till sjön Högra slangen =från toa till tanktak Horisontell slang =till stos på däck för sugtömning Systemet är helt suveränt. Normalläget är att avlopps-kulventilen är stängd. Sugtömning kräver bara att man öppnar locket på däck och ansluta vacuumslangen. Alternativt kan man släppa ut innehållet till sjöss genom att öppna den stora kulventilen. Jag har fler bilder på detta om nå´n är intresserad. För Contrastägare så finns dessa på Contrastförbundets hemsida. Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Bifogade filer
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Hej.

Jag är mycket intresserad av fler bilder och tips och trix då jag tänker bygga en likadan tank på min och sambon king criser 29.

Jag finns att nå på christofer.enarsson@gmail.com

 

Tacksam för svar! :)

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Ett par notiser om septiktankar finns under Båtteknik - Skrov & däck - toatömning.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Tomas:

För några år sedan byggde vi in en rostfri holdingtank ovan vattenlinjen i en Najad 34. Utsuget på däck och ett rör inne i tanken sitter rakt över utloppet i botten så man kan rensa utloppet med en lämplig vajer. Dock har vi ännu aldrig använt utsuget -- det är inte så ofta man hittar såna anläggningar. Se bif skiss.
Bifogade filer
Stefan i Fiskebäck (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Stefan i Fiskebäck:

Tomas, vilket avstånd rekommenderar du att det skall vara mellan sugröret och tankens botten? Stefan
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Lars:

PVC-rör som nämndes i första inlägget har inte kommenterats. Jag tycker det låter intressant. Är det någon som har erfarenheter? /Lars
Mats Broberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Mats Broberg:

En sak jag tänkte på är hur man bör dra avloppslangen i den installation som jag skrev om. Bör den gå så vertikalt som möjligt rakt ned från tanken eller bör den gå i en vinkel ut mot skrovet? Min tank kommer att sitta ganska nära centrumlinjen på båten. /Mats
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Tomas:

Stefan -- avståndet sugrör botten -- vet inte och minns inte vad det blev. Gissar på 4-5 cm. Det avgörs ju egentligen av hur stor volym man kan acceptera ej sugs upp ur tanken. Vill man sug-tömma tanken helt är vårat interna rör inte rätt konstruktion. Mats -- vertikalt eller böj -- skulle tro att så rakt som möjligt har alla fördelar ur utsläppssynpunkt, men en mjuk böj eller kanske en lutning på 45 grader funkar förmodligen -- i varje fall när båten lutar åt rätt håll. Vi har tyvär en 90-gradersböj före utloppets avstängsventil och det är egentligen inte bra, händer att "det" fastnar ... Och avstängsningsventil direkt under din tank skulle jag definitivt montera. Tänk att behöva lossa och rensa utloppet när tanken råkar vara full !
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Det händer ibland att man får stopp i avloppet vid "fritt fall". Om man sätter en kran (tex Ballofix) på avluftningsslangen så att man kan stänga den, så brukar man kunna pumpa upp ett övertryck i tanken med toalettpumpen, som pressar ut det som fastnat.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 12:12

Fredrik:

Min högt monterade tank har inloppet nertill via en T-koppling, se skissen. Det funkar utmärkt. Man kan rensa en propp i nedre systemet genom att pumpa vatten från toan; antingen uppåt till tanken (med nedre kulventilen stängd) eller neråt till utloppet (med övre kulventilen stängd). Ett TIPS apropå tidigare inlaga om rensning via vajer uppifrån. Skaffa ett vanligt elrör som når från däck, genom rensningsluckan, ner till tankens nedre utlopp. Vid ev propp så för ner vajern genom röret och koppla till en batteriborrmaskin. Röret stagar så att inte vajern far omkring på äventyr. Ingen toa är utan problem - dessa tre typer har vi haft. 1. Överfyllning spiller ut genom luftningsröret. En gång proppades det igen så gravitationstömningen inte funkade. Rensade luftröret så gick det bra igen. Det har bara hänt 1 ggn på 25 år. 2. Tidigare spolade vi alltid ut toapappret. Inga moderna supermjuka, utan Edit kräpp. Inte sköljde vi ur tanken heller. Över åren byggde väl rester som torkade över veckorna och vintrarna upp lager av kompakt material. Till slut satte rören fullständigt igen och en omfattande demontering av rören under tanken följde. Det var gamla rester som satt igen, inte någon disktrasa eller annat olycksfall i spolningen. Numera slänger vi pappret i en soppåse (luktar väldigt lite) och sköljer ur tanken vid tömning genom att pumpa den full (nåja) med vatten. 3. Om backventilen i toan läcker så stiger nivån i stolen under tömningen av tanken. Det kan vara tillfälligt läck pga papper i kläm. Vi har tyvärr inte plats för en tredje kulventil.
Bifogade filer
pandeon
Senast inloggad: 2023-10-31 - 06:41

Marinan har monterat utsuget på detta sätt men med skillnaden att tanken ligger under vattenlinjen vilket innebär att sugtömningen går via utisjönpumpen. Kan detta verkligen vara vettigt?