Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
Hur lackar man teak?

Kenneth:

Jag har tänkt lacka en del utvändiga teakdetaljer, som grabbräcken mm och har då tänkt använda mig av produkten Benarolja. Men, som den plastbåtsägare man är, jag saknar kunskap om hur man gör det bra. Är det någon som kan berätta? Förutsättningen är nyslipad, brun teak. Och mitt önskade slutresultat är en mattlackad snygg yta som är motståndskraftig och inte behöver lackas om varje år. Hur börjar man? Hur mycket måste man förtunna, och med vad? Hur många lager lägger man? Vilken arbetstemp är lägsta möjliga? mm?

lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

Hej! Jag har sedan många år lackat teakluckor och grabbräcken med internationals billigaste enkomponent lack. Slipa, avfetta och lacka första lagret med ordentligt utspädd lack, sedan enligt rekommendationen (temperatur/lager) på burken. Funkar alldeles utmärkt, brukar slipa lätt och lägga ett lager varje vår. Täck gärna runt så du slipper stänk (lacken blir brun med tiden så det syns väl mot vit plast)! Lycka till! Torbjörn
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Se i detta Forum: Skrov & däck Teak-bord - olja? Lack? 04-10-24.
Thomas Michélsen (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Thomas Michélsen:

jag började med benarolja i våras och gjorde ett fel: jag slarvade med täckning av plast och målat rufftak. tänkte att stänket torkar jag lätt av. men pigmentet i benaroljan bet direkt och gav näst intill outplånliga bruna fläckar på tvåkomponent-lackat rufftak. om du undviker mitt fel ovan och späder litet lagom första gången, kommer du säkert att bli nöjd. jag tyckte oljan var lättarbetad och den har stått sig hyggligt första sommaren. th
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Pelle:

Jag strök c:a 6 lager Benar UVR olja på tofter mm i vår gamla båt (B31 -76). Det såg jättesnyggt ut första säsongen. Det var snorhalt när det var blött.. Efter 2 säsonger flagade det både här och där. Slutsats: Lägg inte så tjockt att det blir som ett lack-skickt. Se till att torka torrt i nåtningen. Tror det finns andra oljor som är bättre (lämpar sig bättre) än Benar när det gäller marint bruk. Har dock inga exempel för tillfället. Har sprutlackat ett teakbord, men det ska bara sitte ute vid bruk.. Håller nu på och olja tofter mm i båten med en kinesisk träolja som verkar bra än så länge. Påstår Pelle http://www.pmi.nu
Lennart Lennartsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lennart Lennartsson:

Har dålig erfarenhet av benar utomhus. Ser ut som fanken efter säsongen. Väderskydat har den funkat utmärkt.
Lasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lasse:

Det är inga som helst problem att fernissa teak det måst dock få ta tid, lång tid. Steg 1: späd 3-4 lager 40-50%, steg 2: späd 3-4 lager 15-20%, steg 3: späd ytterligare 3-4 lager ca 10%, slutligen 2-3 lager outspätt. Det tar tid men när det gäller att fernissa båtdetaljer är det absolut nödvändigt att stryka minst 12 lager med slipning mellan vart tredje lager ca. Kolla Riva båtarna och våra egna gamla skärgårdskryssare de är sällan fernissade mindre än 25-30 lager. Gammal träbåtsägare.
Hans (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans:

Owatrols oljor D1 och D2 är avsedda för marint bruk och funkar bra. Kräver dock ganska mycket arbete (men det lönar sig). Lägg på D1 "blött-i-blött" tills att trät är mättat (kan bli ganska många lager...). Låt D1 torka och lägg sedan på några lager D2 (låt torka mellan lagren) tills att önskad finnish uppnåtts. Ytan ser fernissad ut, men börjar inte flaga om det uppstår en liten skada - trät är mättat med olja, så det suger ingen fukt. Har behandlat "svåra" detaljer som ruffluckor, rorkult och liknande som brukar bli kantstötta/flagiga om de är lackade. Enda nackdelen (förutom arbetsinsatsen) är att det kan vara svårt att behandla en trädetalj som är monterad på en plastyta - oljan har "en viss förmåga" att rinna och därigenom ge fläckar på plasten. Bäst resultat uppnås om man kan montera loss och göra behandlingen hemma i stugvärmen (då slipper man även flugor/mygg som gillar att sätta sig på den oljade ytan under årets (något) varmare månader. Noggran maskering funkar hysat, men man vill ju även behandla ändträt på tex grabbräcken - annars letar sig gärna vattnet in där... Owatrolen funkar utmärkt även på "fetare" träslag typ teak.
Ralph Emtemark (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ralph Emtemark:

Mitt absoluta råd till Dig är att lacka inte utvändigt monterad teak. Låt den oxidera till en ljusgrå färg. Det är snyggt! Jag har under 30 år sett glada klubbmedlemmar lacka teak och sedan skaffat sig ett digert underhållsjobb varje år. Med kladdfläckar på plasten runt omkring den lackade träbiten.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2022-03-29 - 16:18

Olof Nordell:

Jag har lackat teak, som har haft många år på nacken, med tvåkomponent lack i sittbrunnen. Det gäller skotbänk och luckor m.m. Lacken håller mycket bra! Det jag lackade 1999 har jag bara bättrat på, där lacken slits. De relativt nya sittbrunnsbänkarna och durken oljar jag med Owatrol varje år. För egen del gillar jag inte obehandlad grå teak. Lack, olja eller inget – det är en smaksak!
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Visserligen har jag bara teak i badplattformen och en löstagbar teak-trall i sittbrunnen, men kanske är mina erfarenheter användbara för annan utvändig teak också: Behandlingen jag hittat verkar inte slita ner ytan fortare än obehandlad teak, och ser absolut nytillverkat ut år efter år. Varje vinter/vår slipar jag teakytan med c.a 120-papper i en excenterslip. Sedan stryker jag ett lager Teak Sealer (en polymerprodukt) som sedan behöver några veckor för att hårdna, innan dess är ytan lite klibbig. Ytan ser därefter ut exakt som nytillverkad, olackad, och det varar hela säsongen, fast på vissa ytor där man nöter mest ger det sig en aning, men inte nämvärt. Eftersom ytan inte oxideras alls av sol och saltvatten, sliter man inte på skiktet under säsongen. På hösten slipar jag ytan igen med 120-papper i excenterslipen, och lägger på lagret av 'Teak Sealer'. Nu, efter nästan 10 år av denna behandling kan jag konstatera att den totala nednötningen av teaken blir mindre än vad obehandlad borstad teak skulle haft på grund av att polymerskiktet stoppar vädernedbrytningen, och att mina slipningar mest påverkar förra årets polymerskikt. För att inte tala om glädjen att få kommentaren av intilliggande: Jag ser att du har ny badplattform, var köper man den typen? , när det handlar om tio år gamla teakbräder... Jag har tidigare provat både 30-lagers Ovatrol, samt 2-komponent polyuretanlack, samt Internationals fernissa. Inga av dessa alternativs resultat kommer ens i samma härad vad gäller lindrigt arbete och resultat....