Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
HUR LACKA FÖR BÄSTA RESULTAT?

Peter:

Under vintern skall jag lacka om mina durktrallar samt rufflucka. Hur går jag tillväga för bästa resultat? Någon speciell lack som är överlägsen övriga lacker?

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 10:43

Georg:

Jag använder sedan några år EPIFANES Clear Varnish (Klarlack) som jag köper hos Hjertmans. Den ger ett mycket bra resultat. Använd bra penslar. Jag använder Clas Ohlsons proffspenslar i flerpack. Om du skall använda EPIFANES till durktrallar vet jag inte, men till ruffluckor och annat är OK. Durktrallar är ju lite speciella; ligger ofta blött och slits av sand etc. Det är väl inte lacken som är problemet utan var man applicerar lacken. Jag TROR inte man skall lacka runt om så att det blir tätt, då släpper det nog. Dessutom späder jag med Balsamterpentin, inte White Spirit, Lacknafta eller liknande. Penslar kan stå mycket länge (månader) i Balsamterpentin utan att jag gjort rent dem innan. Den parafinerar inte så som lacknafta gör. Bara krama ur penseln i samband med nästa användning. Detta spara tid och arbete och material. Balsamterpentin har jag funnit vara avsevärt bättreän Lacknafta.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 10:43

Fredrik:

Börja med att rugga upp befintlig fernissa med hjälp av en planslip och 180 papper. Vänta ett dygn tills allt slipdamm har lagt sig och torka sedan av ytorna med en klibbduk alt. en T-sprit indränkt trasa. Slipa ytorna igen med 240 papper. Vänta ett dygn till och torka av ytorna igen. Behöver ytorna betsas så gör det nu. Fernissa 2-3 lager. Stryk tunna lager - målet är att få ut så lite fernissa som möjligt på en så stor yta som möjligt. Fernissa spädes generellt inte, men vid lägre temperaturer kan det vara nödvändigt. Rekommenderar precis som tidigare inlägg balsamterpentin. Läs på burken - där står otroligt mycket information, inklusive olika spädningsförhållanden för olika temperaturer. Undvik att fernissa vid nollgradig temperatur (minusgrader går dock utmärkt) pga kondens. Beakta torktiderna noga och betänk att olika fabrikat av fernissa kan lösa andra - använd således samma fabrikat av fernissa som tidigare. Ovan gäller fernissa i bra skick. Är förutsättningarna sämre (inte ovanligt för trädetaljer på plastbåtar) bör du renskrapa ytskiktet och utgå från en trären yta. Hur du gör det (och mer tips) finns på www.trabatsakuten.nu. Lycka till! :: Fredrik