Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:53
Hur få bort blödande bottenfärg från pressenning?

stefan:

Har 2 begagnade pressenningar som har kvar bottenfärg som jag vill få bort innan jag använder dem i höst. Tror att det varit Mille Dynamic, blå, som färgat av sig. Nu vill jag få bort maximalt med färg utan att skada presenningarna. Någa tips? /Stefan

Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:53

Björn J:

Jag har ibland spolat av mina pressenningar med högtryckstvätten, men man får vara ihärdig, och samtidigt skrubba med en rotborste och ha ett potent medel injecerat i spolvattnet. Svåra fläckar tar jag bort med förtunning/thinner, och om man är försiktig så brukar pressenningen klara av sådant lösningsmedel (beroende på typ av pressenning förståss) Av miljöhänsyn så skall man ju då också ta hand om tvättvattnet så att det inte rinner ut i naturen eller dagvattenavloppet. Jag kommer nu inte ihåg namnet på det medel jag använder men ett miljöklassificerat tvättmedel avsett för tunga fordon, industrier och storkök(!)... möjligen heter det "Snowclean" men jag kan minnas fel. Funkar lika bra till båten, bilen och mögelangripna husgrunder.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:53

Stefan:

Tack för tipsen. Började med borste och olika rengöringsmedel utan större effekt. Jag testade VIM + scotchbrite som fick bort bottenfärgen efter ihärdigt skrubbande. För jobbigt. Hittade thinner för bottenfärg i garaget, testade och det var enkelt att få bort färgen mha en trasa. Vet inte hur bra det är för presenningen så det blev bara ett litet test. För kolla med tillverkaren av presenningarna vid tillfälle