Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-17 - 17:52
Havstulpaner på propeller

Stephanie:

En 36 ft segelbåt är bottenmålad med "bra" svart färg. Ingen zinkanod är monterad under vattnet. Ingen elanslutning till det fasta elnätet. Miljön är Västkusten med salt vatten. En ny obehandlad propeller monterades inför sjösättningen i våras. Ingen målning på denna eftersom jag hoppades på att kopparjonerna i bronset skulle få tränga ut och skydda. Vid upptagningen nu fanns en hel del havstulpaner enbart på propellern. Skrovet helt rent. Någon som har en bra förklaring. Om man ska måla även propellern uppkommer frågan: Med vad? Grundbehandling innan? Tacksam för tips hur man undviker havstulpaner.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Koppar och brons ligger nära varandra i spänningskedjan. Och syrafast i sitt passiva tillstånd (närvaro av gott om syremolekyler) ligger också ungefär där brons är. Koppar ligger aningen lägre. Visserligen är det väl inte direkt ledande metallisk förbindelse mellan bottens färgskikt på din båt och själva propellern, men bottenytan är stor på båten. Kopparn i bottenfärgen är alltså aningen mer oädel än bronspropellern, och funkar alltså som offeranod för bronset, som följdaktligen hämmas från att avge sina metalljoner. Och det räcker tydligen för att havstulpanerna skall få chansen.... Gör så här nästa år: Häll lite bottenfärg i ett lock. Späd den med thinner så den blir lite rinnigare än outspädd. Ta en fincellig tvättsvampsbit och doppa dess platta yta i locket, sen "duttar" du dit färgen på hela propellern. Prova först på nån annan slät yta så ser du hur du skall få det så det flyter ut och blir slätt.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Georg:

Varför "dutta" med svamp och varför inte använda pensel till propellern när man ändå håller på och målar bottnen? Jag antager det finns en poäng med "duttandet" av utspädd färg.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Med de knapphändiga upplysningar som ges i din fråga är det omöjligt att ge ett rättvisande svar. Det är alldeles för många variabler inblandade i dessa processer för att det skall gå att peka ut en enskild orsak till ditt problem. Magnus gör ett försök även om jag tycker förklaringen låter något långsökt. "Ingen zinkanod" tyder på att du har rak axel med fast eller foldingpropeller av "brons". "Brons"-propeller är ett begrepp som ofta missbrukas. Brons är inget enhetligt begrepp. Koppar-nickellegeringar är ett bättre sätt att uttrycka vad det handlar om. Du måste veta mer om din propeller innan du vidtar nya åtgärder. Kräv specifikation av din leverantör! Om du då får svaret - "manganbrons", så har du en mässingpropeller med en liten tillsats av mangan. Mässing innehåller ca 40% zink. Om svaret blir NAB (Nickel-Aluminium Brons) så är det "brons", med hög kvalitet, som innehåller ca 80-90% koppar. Däremellan finns det många andra benämningar på olika "brons" -kvaliteter. "Ingen elanslutning"? Det har inget med påväxten att göra. Det är snarare så att om du hade haft en liten läckström via propellern så hade den varit blank. Men det är en helt annan diskussion (elektrolytisk korrosion). Till sist vill jag vidarebefordra ett enkelt men fungerande(?) tips från en seglare på västkusten. Med anledning av en artikel i Västpricken hö -07 fick jag denna kommentar. VP 3 -07, Zinkanod - havstulpaner Hej Kjell, Jag har fått kopia av din artikel. Vi uppskattar detta och kommer att presentera detta och andra miljöundersökningar på vårt höstmöte i klubben. Naturligtvis talar vi om varifrån artikeln kommer. Det jag gjort tidigare år är följande: • Rengjort och fettat in propellern. Jag hade zinkanod på propelleraxeln. Jag fick bada och skrapa skal på propellern och hade ändå ordentlig påväxning när jag tog upp. • Som året innan men jag tog bort zinkanoden på propelleraxeln. Bättre, men jag fick fortfarande bada och ta bort lite skal och det fanns skal på propellern när jag tog upp. • I vår rengjorde jag propellern noggrannare än tidigare. Vaxade, smorde in med fett och körde utan zinkanod. Inte ett skal när jag tog upp och jag behövde aldrig bada och skrapa skal. Efter mitt mail till er så har vi tagit upp och granskat grannens båt. Vi har bägge Forgus 31 och seglar i samma vatten. Från Träslövs läge till Nordkoster i sommar. Det var min granne som tipsade om att göra riktigt rent, vaxa och fetta in propellern. Båtarna har en skillnad, jag har rak axel och han har s-drev. Vi har bägge 3-bladiga foldingpropellrar i brons. Eftersom han har S-drev behöll han zinkanoden. Min granne har fått rejäl påväxning med skal. Möjligen kan man av detta och er artikel dra slutsatsen att det är zinkanoden som är boven i dramat. Jag fortsätter på detta sätt nästa sommar, varför ändra ett vinnande koncept? Hälsningar Lennart Min kommentar: Av detta kan man lära hur svårt det är att dra bestämda slutsatser av det man ser. Båda ägarna använder samma metod men med rakt motsatta resultat. Det är då naturligt att misstänka man zinkanoden. Frågan är om det riktigt, jag lutar åt att det är en felaktig slutsats. Den anod som sitter på drevhuset skall skydda drevet och inget annat! Att ta bort anoden kan bli mycket dyrt! Om propellern (folding) behöver skyddas så har den en egen anod, rätt dimensionerad av tillverkaren. Om drev-anoden saknar elektrisk kontakt med propellern så skall den heller inte ha någon påverkan på densamma. I vårt (Västkustkretsen, Tekniska kommittén) enkla prov använde vi fyra par kopparrör, utplacerade på olika platser längs västkusten. Ett rör med fastskruvad zinkanod och ett annat strax intill, men utan anod. På röret med anod växte havstulpaner och musslor obehindrat, på det andra, utan anod, växte enstaka havstulpaner. Det blev ett långt inlägg men det är samtidigt ett komplicerat elektro-kemiskt problem utan enkla svar. KJELLF
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

Jag har också haft problem med havstulpaner på propellern. Fick rådet av International färg att måla med Trilux prop-o-drev. Köpte en sprayburk och målade propellern i våras så det ska bli intressant att se hur den ser ut nu när båten ska tas upp om en månad.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars-Göran Sandgren:

Har rak axel, brons (liknande) propeller, ingen zinkanod. Använder alltid Trilux sprayad på propeller utan någon påväxt. Någon enstaka på axeln och på muttern. I övrigt rent. Har tidigare använt VC 17 västkust som bottenfärg så länge den såldes, därefter Micron WQ. Västkusten. Sprutar även bordgenomföringar
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Att dutta på utspädd färg med en svamp är ett sätt att få en maximalt slät yta på propellern i stället för penseldrag. Om man har en bottenfärg vars verkan baseras på koppar, så blockeras denna verkan av en offeranod av t.ex. zink. Men om man använder en färg vars skyddsverkan beror av gifter av annan typ (Trilux "propodrev" hör nog dit) så blockeras inte dess verkan av en offeranod utan dess skydd kvarstår. På den tiden då det fanns tenn och alla möjliga häftiga gifter i bottenfärgen så var det sällan problem att sätta offeranoder på allt möjligt vare sig det behövdes eller ej. Men alltsedan det blev koppar som var den verksamma beståndsdelen så förstörs bottnfärgens beväxningsskydd av offeranoder. En bronspropeller på ett S-drev är i grunden olämpligt, för den överbelastar offeranoden på S-drevet genom sin stora yta. En sådan propeller skall ha en elektrisk isolering mellan sitt innernav (i ledande kontakt med drevet) och dess ytternav som håller bladen. Detta är enkelt att konstatera med en ohm-mätare med propellern på land. Hur koppar galvaniskt förhåller sig till syrafast och brons eller annan gulmetall kan man enkelt mäta genom att stoppa ner en bit koppar tillsammans med den andra delen i en tallrik med c:a 3-%-igt saltvatten, och mäta spänningen mellan dem med ett digitalvisande visarinstrument. (lite av båda bitarna bör då sticka upp ur vattnet och mätpinnarna sticks mot detta) 0.1 volt eller mindre medför försumbar galvanisk effekt. Brons har en hög kopparhalt, men trots det är den betydligt sämre på att skydda sig mot beväxning än koppar, för legeringen i bronset har ju den (goda) egenskapen att den är mycket mycket mottåndskraftig mot korrosion i salt miljö. Beväxningsskyddsegenskapen hos koppar är alltså en korrosion helt enkelt. Motverka denna korrosion, så motverkas även beväxningsskyddet! Så om man målar ett bronsföremål med kopparhaltig bottenfärg så offrar sig kopparn, och skyddar mot beväxning.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

hej igen. jag vill fortsätta att spinna på tråden sedan en arbetskamrat till mig tipsade om att låta kroma propellern. Enligt honom skulle det inte växa några havstulpaner på kromad yta. Har Magnus på Båtteknik, eller någon annan, någon ide om detta?
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

då får jag slänga in att jag hittade en kopparpläterad bronspropeller på blocket där det angavs att just påväxtskydd var syftet. har någon tankar om detta? rimligen borde det fungera lika bra som färg?

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
sxk västkustens båttekniska kommitte har gjort omfattande och lyckade försök med kopparpläterade propellrar. Vänd er dit för mera detaljer.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2020-02-20 - 17:57

Här finns lite information om förkoppring av propeller, sök på Förkopprade propellrar • SXKV har löst påväxtproblemet på propellrar, det fungerar inte med länk

Hälsningar Ove