Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Hanfot på gummibåt?

Björn J.:

Hej! Jag har en äldre "gummibåt" (sib) med endast en dragögla längst fram i fören, i denna är det omöjligt att släpa båten fortare än 3 knop, då den skär snett och välter. Denna dragögla sitter för högt upp på skrovet. Båtens botten har en svag V profil, då det ligger en uppblåsbar "korv" mellan bottenduken och den hårda durken. Båtens längd är 260cm. Jag har kollat på nyare gummibåtar, de har en dragögla på var sida i bogen (kranbalkvis om sb och bb) i vilken man släpar med hanfot, detta tycks fungera bra, även i högre farter över 10 knop..(?). Nu finns det sådana beslag att limma fast med speciellt lim i handeln, frågan är då om nån av er som läser här har gjort någon sådan operation, vad man skall tänka på, var skall beslagen sitta? hur lång skall hanfotens ben vara etc..

Gunnar Berndtson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:45

Gunnar Berndtson:

Hej, jag har lång erfarenhet av gummibåtar och har ofta föreläst om sådana i SXK. HJar släpat gummijolle mer än 25 000 sjömil, ofta till sjöss. Glöm dragöglorna i förskeppet! Sätt 2 öglebultár i akterspegeln med öglorna på insidan, bordvarts. S'ätt en hanfot i den ena öglan, led den via befintlig livlina i fören till ca 1 m framför båten, genom ett blocka och sedan tillbaka till den andra öglebulten. I blocket krokar du en draglina till den stora båten. Bästa längd är när jollen vilar på andra aktervågen. Man känner i dragli9nan när den ligger rätt. Ev. motor kan och bör sitta på. Gör ett heltäckande kapell så att en brottsjö inte fyller jollen under gång. Med det här systemet släpar den fint. Hanfoten håller ned förskeppet så att du undviker drakflygning eller kantring. Hela dragkraften hamnar i akterspegeln och livlinan (som går run de flesta gummibåtar på ovansidan pontonerna) styr hanfoten så den inte halkar av förskeppet. Saknas sådan kan du limma på ett par öglor men inte nere på skrovet utan ovanpå. Ryck och slingring tas upp av hanfoten smidigt och lätt genom blocket. Detta bör vara starkt liksom dragkroken. Använd schackel eller en självlåsande karbinhake. Det kan bli stora krafter i sjögång. Lycka till! Gunnar Berndtson
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:45

Björn J.:

Skall prova detta tips! Öglebultar finns redan i akterspegeln. Livlinan är redan utbytt mot en 12 eller möjligen 14 mm lina. Men vad jag nu tror är att de förlängda livlinorna med blocket hamnar för högt upp..? Jag tror mig läsa mellan raderna att du långfärdseglar i lägre hastigheter än 10 kn? Jag brukar gå i marchfart omkring 15-15 kn. Mina jollar har hamnat innanför den enda bilaterala svallvågen akterut, då min båt halvplanar är det plattvatten bakom båten och framför jollen, och jag har släpat på ungefär tio meter lina. Min erfarenhet av att släpa olika jollar är att ha släpöglan alldeles i eller strax under vattenlinjen. Jag är då inte helt säker på att jag vill ha ner förskeppet, utan vill nog ha det 10-15 grader lyft över vattenlinjen. Men jag vet inte om jag vågar låta utombordaren sitta på, den är ganska lätt, en 2,5 hästare på 14 kg. Men som jag redan skrivit, jag skall prova detta tips, för att inte hela tiden vid kortare förflyttningar tvingas resa upp jollen på badplattformen med skymd sikt akteröver som följd.