Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Gummilist/avbärarlist

Björn J.:

Hej! Jag har bara ibland ett läckage in i ruffen, litet, litet saltvatten, och har tidsmässigt inget samband med nederbörd. Jag tror att det är sjöar som trycks upp över skrovsidan under gång som tränger in. Jag har tätat en del olika genomföroingar, men det hjälper inte. Jag misstänker avbärarlisten av någon slags gummiliknande material. Och just på det stället där jag misstänker läckaget är en punkt som fåt ta emot mycket stryk, precis i början av bogens rundning. Båten är en 27" motorbåt byggd i början av 80-talet. Nu den egentliga frågan: Vågar jag skruva loss listens fastsättning på akterspegeln och sedan kränga av listen på ena sidan, jag menar egentligen; är den svår att få dit den igen, måste jag möjligen ta hjälp av svenska landslaget i dragkamp?

Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Björn! Det är bara att värma gummilisten, så kan du dra den på plats igen sen. En vanlig värmepistol duger gott, gå inte FÖR nära... Kryssarhälsningar, Björn
Perfidia
Senast inloggad: 2012-05-26 - 09:20

Leif Petersson:

Hej Måste du verkligen dra loss hela listen. Om du har lokaliserat läckan räcker det inte med att täta just där. Jag har haft samma problem ett antal år. Jag har rengjort noga under listen och lagt dit rikligt med Sikaflex o dragit åt med tampar runt båten o det har funkat. mvh Leif
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Leif och Björn! Tolkar frågan som att listen bara sitter fastskruvad i ändarna på akterspegeln. Då är den enkel att ta loss helt, nu när båten står på land. Sen kommar man åt att rengöra ordentligt, inspektera och reparera laminatet samt täta. Krossat laminat bör absolut repareras. Leifs metod låter mera provisorisk, under säsong, men det är naturligtvis en fråga om ambitionsnivå. Kryssarhälsningar, Björn
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 22:05

Björn J.:

Jag tror att läckan finns långt fram på bb-sidan för om midskepps. Så jag tänkte ta av listen bara på bb-sidan, under denna uppläggningsperioden. Ja, det sitter ett rostfritt eller möjligen kromat beslag med fyra skruv över gummilisten mitt på akterspegeln. Det blir väl då varmluftpistol och gummiklubba vid återmonteringen. Sedan tror jag mig veta att skrovets fläns och däckets fläns, ligger mot varandra i nån form av tätmassa, sedan bultförband i genomgående hål. Jag får väl då lossa bultarna, slå in nån kil emellan skrov och däck, rensa och tvätta bort gammal tätmassa, ev. laga laminatet, klämma in ny sikaflex, ta bort kilen, och skruva ihop, sedan förbarma värme, milt våld och en del svordomar för att få gummilisten på plats igen? Jag vet att listen fått ta en del stryk vid tilläggning just där jag misstänker läckan, dessutom blev den avkrängd en gång ungefär där, då den fastnade under en likadan list på en annan båt, då bådas fendertar flyttade sig eller slets loss under påverkan av svallvågor i hamnen.
Perfidia
Senast inloggad: 2012-05-26 - 09:20

Leif Petersson:

Hej igen Det där liknar mitt problem.Varvet har på min båtmodell slarvat vid sammanmontering av skrov o däck, följden bli den att vid hård nedkrängning kommer det in vatten under listen. Den åtgärd jag vidtagit enligt ovan har hållit i 5 år utan att plastning, gummiklubbor el värmepistol behövt att tillgripas. mvh
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 22:05

Björn J.:

Det finns liksom inget att täta just där, listen ligger ju an mot skrovet, jag har försökt en gång på en annan båt, det var himla svårt att få sikaflex att fastna i listen, liksom alldeles för fett material. Jag tror nog jag måste åtgärda problemet vid roten, alltså inte symtomatiskt. Dessutom ligger det en massa smuts innanför listen i hela längden, det ser man då jag spolar ovanifrån med högtryckstvätten.