Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 10:54
Grundstötning

Pontus Claesson:

Hej! Igår gick jag på grund med min späckhuggare. Det var lugnt väder och vi gick i ca: 2.5 Knop. Det small till och vi stod stilla, men fastnade inte. Jag överväger att lyfta upp båten för att titta till kölen och dess infästningar. Vad bör jag titta efter? Var någonstans och hur ser eventulla skador ut? Med Vänliga Hälsningar /Pontus

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Pontus, 2.5 knop upp på grund med en späckhuggare (som har mycket plast i botten och en stor kraftig köl) - jag är helt övertygad om att du inte har några skador du behöver oroa dig överhuvudtaget. Segla lugnt vidare i sommar! I höst när du lyfter upp båten så får du kanske ta lite plasticpadding spackel och fylla igen en grop och sen måla över med lite bottenfärg. Om du är det minsta oroad så kan du innifrån båten granska området kring akterkant av kölen. Vid en KRAFTIG grundstötning så är risken att bakkanten av kölen trycks uppåt (och därmed innåt) i båten. Då ser du sprickor i skrovet även på insidan. Jag törs nästan garantera att du inte kommer att hitta några sådana (och om du hittar så är de ifrån någon tidigare grundstötning). Finns det sprickor där så bör du dock lyfta upp båten omgående och få detta åtgärdat. Tyvärr är det då en "relativt omfattande" reparation. Jag har seglat med på modernare båtar (fast så säger alla... :)) som har gått på grund i farter mellan 5 och 7 knop. Ingen har uppvisat några skador på skrovet. Betänk då att kraften vid 5 knop är 4 gånger större än vid 2,5 knop (dubbla farten - fyrdubbla kraften). Så återigen - ta det lugnt! Det finns inga skador att upptäcka! Segla lugnt vidare även om du så klart bör undvika just det grundet nästa gång. :) Mvh. / Thomas.
Pontus Claesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 19:27

Pontus Claesson:

Ok. Det låter bra det. Jag var ute vid båten idag och synade (nogrannt med ficklampa) infästningarna av samtliga bottenstockar, speciellt den aktre. Mycket rikktigt så var där inga sprickor. Tack för att du tog dig tid /Pontus
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 19:27

Tomas:

Pontus Min Späckhuggare har gjort så där några gånger, av nån anledning ... Inga synliga skador. Beror förmodligen på bra konstruktion och bygge, men framför allt på att kölen är ovanligt tung i relation till hela båtens vikt -- ca 1,5 ton köl på ca 2 tons båt absorberar stora krafter. Den avrundade formen gör väl att vi lätt kanar över stenen utan att stoppa tvärt. Däremot får man ju lätt skrapskador på den föredömligt rostbehandlade kölen. Var rädd om den zinkbehandling som finns kvar om du vill reparera den spacklade/målade ytan. Slipa och avfetta försiktigt och så lite som möjligt för zinken har en tendens att självläka. Underkanten på min köl har tyvärr skadats några gånger och rostar givetvis lite grand men det har ingen som helst betydelse. Skador på egot kan vara värre ... Tomas
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 19:27

Björn J:

Det är väl egentligen ingen fritidsbåtsskeppare som går på grund. Vi råkar ju ut för den oberäknerliga och ibland högst akuta landhöjningen! Landhöjningen är ju också väldigt selektiv. Jag skall i kväll lyfta min båt och demontera en propeller och eventuellt ett av landhöjningen i kända hemmanatten, skadat roder. Mot denna landhöjning kan man inte skydda sig med GPS, sjökortsplotter, polariserade solglasögon, ekolod eller ens god kännedom om hemmavattnen. Bankkontot tillåter inga fler landhöjningar under båten, undrar vad försäkringbolaget tycker... Bj.