Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
fuktmätning

Hans-D.Ziegler:

Jag vill till hösten mäta genom hela båtens däck och skrov betr. fukthalten. Vet någon om man kan hyra sådana instrument någonstans? Köp för ca. 3 - 5000 kr känns lite onödig för kanske en dags mätningar. Hans Ziegler

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Hans Tekniska kommittén i västkustkretsen har fuktmätare till uthyrning för medlemmar. Fuktmätaren finns på kansliet i Långedrag, ring före så att den inte är uthyrd tel 031/69 00 69. Nu tror jag mig veta att du finns på västkusten men vi kan också skicka på posten. Vi har även andra instrument till uthyrning, se vår hemsida. http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/Instrument Hälsningar Ove
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:08

Magnus:

Det är bra att känna till att fukt inte bara kan vandra från utsidan båten in i plastlaminatet, utan även inifrån och ut. På hösten är det ofta kallare utanför båten än i vattnet, och då vill fukt tränga utåt från den fuktiga insidan. Vidare har det under säsongen samlats en del fukt i laminatet som kommit utifrån. Man får därför högre eller t.o.m mycket högre fukthalter om man mäter direkt efter höstupptagningen än om man mäter på våren (om båten varit rimligt ventilerad eller avfuktad under vintern). Den som alltså vill visa upp ett fuktfritt laminat bör alltså sälja båten på våren efter att båten förvarats inomhus med lite stödvärme inifrån. På grund av ovanstående orsaker måste man alltså känna till båtens förvaringshistorik innan man kan dra några slutsatser av fuktmätvärden.