Hoppa till huvudinnehåll
manna2
Senast inloggad: 2015-06-27 - 22:34
Fukt i rufftaket

Janne Hjelm:

Upptäckte fukt/vatten i rufftakets porösa mellanskickt när jag borrade ett hål. Hur åtgärda detta ? Borra flera hål i innertaket och torka ut

L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 12:41

L Petersson:

Först skulle jag försöka komma på var fukten kunnat tränga in nånstans.Det kanske finns borrhål o skruvar som inte tätats ordentligt ? Gelcoatskador ? Så länge man inte vet var fukten kommer ifrån är det ju ingen mening med att torka ut om fukten kommer tillbaks igen.
manna2
Senast inloggad: 2015-06-27 - 22:34

Janne H:

Kommer förmodligen från mina skruvhål i dom ihåliga "grabbräcksbalkar" som finns på rufftaket.Så frågan är hur jag på bästa sätt får bort befintlig fukt.
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 12:41

L Petersson:

Ja är det så mycket fukt att det droppar kan du väl borra några små hål på lämpliga ställen. Täck över ruffen och låt sommarvärmen verka ett tag.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 12:41

Georg:

Du bör lossa räckena och täta om ordentligt så att ytterligare fukt inte tränger in. Gör därefter några 'avrinnings- och torkhål'. Jag blev rådd att göra c.a 25 mm stora hål för att det skulle torka ut ordentligt när mitt skarndäck hade fått läckage. Det primära måste ju vara att förhindra ytterligare inträngning av fukt.