Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Färgborttagning VC17

Leif Jacobsson:

Någon som har ett BRA och enkelt tips på att avlägsna äldre VC17 och få kvar epoxigrunden. Blästring är dessvärre orealistiskt pga priset!

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 08:19

Tomas:

Gjorde detta för några år sedan när VC tappade stinget. En riktigt vass skrapa, tex Sandviks med keramiska skär, visade sig ganska bra. Men man får vara lätt på hand för att inte ta bort för mycket. Och använd ett bra andningsskydd och täta handskar, det är giftigt. Provade också nån kommersiell bottenfärgborttagningskemikalie men tyckte att den bara gjorde nytta här och där -- där det var extra hårt eller tjockt, nära vattenlinjen till exempel. Man smetar på, täcker med plastfilm och låter sitta 15-30 minuter -- skrapar bort kladdet. På slutet tvättar man med VCs eget lösningsmedel som funkar bra -- eller med billigare (?) rödsprit. Byt trasa ofta. Fortfarande med skydd. Sen vattentvätt -- gärna varmvatten, lätt våtslipning, mera vattentvätt, torka torrt. Och så förmodligen något, några lager epoxy för säkerhets skull ...?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 08:19

Seawolf:

En epoxibehandling är oftast rollad och ger som resultat en apesinskalsliknande yta som är tämligen värdelös för den som vill segla någorlunda väl i lättare vindar. Apelsinskalsytan gör det också svårt att bli av med VC-färgen i 'dalbottnarna' genom att använda lösningsmedel, skrapor eller trasor. Så när jag stod inför samma problem som frågan gäller, så använde jag en kraftig excenterslip med c:a 100-papper och gick över botten med. Jag kopplade en dammsugare till slipmaskinen för att slippa det mesta dammet och för att se vad jag höll på med. Genom att vara noga med att se på den yta jag slipade kunde jag tydligt se hur den mörkare VC-färgen försvann och den ljusare epoxin tittade fram, och precis när dalborrnarna mörka prickar ljusnade var ytan klar. OBS att epoxiskiktets tunnaste delar, alltså dalbottnarnas, inte minskades av denna slipning, den avverkade bara topparna. När jag sedan målade på några lager kraftigt utspädd självpolerande färg med planstryk, fick jag fram en mycket mycket fin yta som verkligen får båten att glida på på ett väldigt fint sätt.....
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 08:19

Lars-Göran Sandgren:

När jag gick över till Micron WQ så målade jag ovanpå VC17 efter lätt våtslipning (120) för hand. Detta efter rekommendation av Internationel. Det gav ett bra fäste. Efter två säsonger inga färgsläpp. Hade en bra tjärepoxigrund under VC17. Slipverktyget var ett slipskaft som man använder på vägg före tapetsering, med en bit liggunderlag tejpad på slipplattan för att få bättre anläggning mot botten.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 08:19

Anders:

Hörni, vanlig T-röd löser upp VC-17. Tag en blomspruta och spruta, skrapa av med en vanlig isskrapa i plast.