Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Fällbar Sittbräda

Larsa Andersson:

Hej Jag skulle vilja tillverka ett sittbräde (som bara skall användas en kort stund men ändå hålla för en vuxen person). Sittbrädet skall i huvudsak användas till/nyttjas som avställningsplats (för grytor/tallrikar mm), när man huserar i pentryt. Jag bifogar bild på storleken på själva "brädet" samt hur jag tänkt mig hela "upplägget". Tacksam för om jag kan få tips hur stödet på arrangemanget skall iordningställas. Det är både vilket material jag skall ha i stödet (trä, aluminium eller...) samt hur jag sätter fast stödet i själva skåpet i glasfibern. Eftersom pentryt används ofta under en dag så vill jag ha en enkel och snabb lösning men ändå att den kan tåla en vuxen som får för sig att vila en stund... Det finns varianter där stödbenet är i vinkel (90 grader), till själva skivan och då ligger priset på ca 5000 kr, vilket jag tycker är för dyrt för mina behov. Jag vill dessutom inte ha ett "märke" i mattan. Tacksam för tips Mvh Laand

Gert Swenson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 05:24

Gert Swenson:

Har du tittat på ROCA:s hemsida där de har konsoller http://www.rocaindustry.com/ artikel nr 907660 som kanske kan passa. Tyvärr står det inget om hur mycket last de klarar men du borde kunna montera flera bredvid varandra för att få högre styrka.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 05:24

Lars-Göran Sandgren:

På vår Maxi 95 har slagborden utfällbara konsoler av trä. Kanske en förstärkt variant kan fungera för ditt "Ända-mål". Du bör nog gå upp i tjocklek på skivan. Om du gör två konsoler som i utfällt läge sticker ut 250 mm, kan du fälls in dem mot varandra bakom bänkskivan. Är skåpets vägg tunn kanske du får förstärka med en regel - oavsett du använder Rocas beslag eller denna enklare konstruktion. Kommer du åt att förstärka på insidan skulle jag rekommendera L eller U -profil av aluminium. På utsidan teakläkt. Jag har modifierat din skiss lite schematiskt. Konsolerna kan göras av teakplywood, eller snyggare, tillverkas av teakläkt som limmas och pluggas eller skruvas samman till triangelform. Allt efter hur snyggt man vill ha det.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 05:24

Lars-Göran Sandgren:

..att bifoga bilden. Maila mig om du är intresserad. //LG
Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 05:24

Larsa Andersson:

Hej Nej jag har inte ens tänkt på att titta på ROCA:s hemsida. Jag fördjupade mej bara i Watski, Hjertmans och Plastimo kataloger. Tack så mycket för tipset. Har mailat till ROCA och frågat om priset alt återförsäljare i mina regioner. Jag tror att en sån variant kan fungera. Jag får självklart som Lars-Göran skriver förstärka lite på skåpets väggar. Tack för att ni finns och vill hjälpa till. Jag återkommer med bild när problemet sitter på plats. Mvh Laand
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Lars-Göran Sandgrens bild finns här. Dock bara i svartvitt.
Bifogade filer