Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:57
Epoxibehandling

Bo Hoffsten:

Hej Jag epoxibehandlade min båt sommaren 2000 med West-metoden och undrar lite kring historiskt perspektiv om hur det gått för er som dels behandlade era båtar med tjärepoxi samt dels som behandlade med modernare varianter av lösningsmedelsfri och med lösningsmedel. Det finns ett antal metoder och var och en är nog salig på sin tro. Dock borde det finnas någon metod som är den bästa? Jag besvarade ett inlägg i fendern.se så om ni vill ha mina synpunkter går det bra att kika in där. Hoppas det är flera som tycker detta är ett intressant ämne- Seglarhälsningar, Bosse på Lyftet

Björn Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:06

Björn Molander:

Hej. Jag hade en polyesterbehandlad plywodbåt, som jag sågade i bitar, drog isär bitarna och skarvade ihop med samma metod.Det här gjordes -89 --93. Skrovet behandlades under vattenlinjen med tjärepoxi. Det blev problem annan färg ville aldrig fästa, alt genomblödningar av epoxin. Jag använde sommaren -97 med att skrapa, slipa och svära botten någorlunda ren. Sen behandlade jag hela skrovet med NM epoxi efter deras system med lösningsmeddelsfri epoxi. Ganska dyrt men har sen aldrig haft några problem. Kom ihåg! Du kan ha epoxi utanpå polyester men inte tvärtom. M.v.h Björn Molander
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:06

L Petersson:

Jag behandlade min båt för sådär 10 år sedan med 5-6 lager tjärepoxi. Har fått åtgärda krackeleringar något år. Annars ser det bra ut i botten.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:06

Tomas:

Min VC Tar, som jag lade på efter renskrapning, tvättning, slipning osv efter alla anvisningar, började också krackelera ganska rejält efter några år. Ny renskrapning etc och denna gång Internationals Gelshield i minst 7 lager, som tycks fungera som den ska -- ta i trä. Den har ju lösningsmedel så jag var mycket noga med att varje skikt fick torka innan nästa. Den gången styrdes färgvalet mycket av att den fanns i grått och grönt, dvs det var lätt att kontrollera täckningen.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:06

Sambal:

Jag avråder bestämt från att behandla med tjärepoxy. Tjäran är ett billigt bindemdel för producenten. För konsumenten fungerar den bra så länge tjäran inte har hårdnat. Då krymper den, spricker eller krackelerar som beskrivits ovan. Och det är då nackdelarna avslöjar sig. Fukt går in i sprickorna, kryper under tjäran som nu inte längre har så bra fäste mot underlaget och rosten (på t ex din järnköl) är ett faktum. Nu går det inte att slipa bort tjäran med vanligt slippapper. Av värmen som bildas av friktionen blir tjäran tunnflytande och kletar igen sliprondellen i ett nafs. Knappast heller att skrapa bort den. Möjligen blästra. Det enda jag funnit som fungerar är den typ av sliptrissa som ser ut som scotchbrite, fast grövre. Nej, välj en epoxy utan tjära. Jag använder Hempels Light Primer för min järnköl och rätt utfört sitter det bra och spricker inte. Med lösningsmedel är du väl mindre beroende av temperaturen men det kräver mycket bra ventilation, andningsmask och heltäckt kropp. En bekant på jobbet fick, trots detta, allergiska reaktioner. Alltså är rekommendationen epoxy utan lösningsmedel, vilket alltså kräver större noggrannhet med temperatur osv.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:06

Tomas:

Jag har skrapat rent tre plastskrov till gelcoaten i mitt liv, hittills, varav ett med krackad VC Tar. Har då provat några olika skrapor och funnit att Sandviks skrapor med keramiska skär passade mig bäst. Skären är dyra och kan egentligen inte slipas, bara bytas ut -- men det var det värt. Dock försökte jag faktiskt bryna skären med bra, oljade slipstenar och tyckte mig få en aningen bättre skärpa igen -- som kan ha varit önsketänkande. Det var arbetsamt och tog lång tid, men inte omöjligt. Ofta gjorde jag inte mer än någon kvadratmeter eller ibland två per dag -- under vintern givetvis. Det går bättre efter hand man tränar upp sig. En rejäl mjuk kudde under knäna gjorde underverk. Andningsmask, glasögon (viktigt) och skyddsklädsel.