Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Dränering av kättongbox

Rob:

Hej, Jag är igång och renoverar kättingboxen i fören. Detta utrymme har hittils bara använts till gasolflaskor , bergkilar odyl, dvs inte till kätting. Tanken är att på sikt montera stävankare. Min fundering är hur stort dräneringhålet behöver vara, nuvarande hål uppskattar jag till ca 8mm. Tacksam för tips och erfarenheter. - Hur stor diametern behöver vara? - Räcker det med ett hål? - Räcker det att borra och måla hålväggarna med topcoat? - Andra tips är givetvis välkomna. mvh Rob

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:11

Georg:

Spontant känns 8 mm väl litet. Det är lätt hänt att "bös" täpper igen hålet och då kan boxen fyllas med vatten som "pumpas" in av sjögång.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:11

Gunnar S:

Instämmer med Georg - större hål, gärna 20mm eller mer. Jag skull t.o.m vilja sträcka mig till att ha TVÅ hål, ett i botten på ca 20 mm som funkar som normalavlopp. Därutöver ett som är lika stort, men som sitter något högre upp som funkar som nödavlopp. Det är rätt fantastiskt vad med skit en ankarkätting kan dra med sig upp och in i ankarboxen. Och precis som Georg skriver kan boxen ibland fyllas med vatten utan att man först inser det. Vilket faktiskt hänt mig en gång. Ett annat förslag är att ha ett liten trall på botten av boxen så att kättingen inte ständigt ligger i den blöta geggamojspöl som vanligtvis ligger där. En elektrisk spolpump med sjövatten och en slang med spolmunstycke framme i stäven är inte dumt om man ofta ankrar på leriga och dyiga bottnar.