Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Delaminering

Thomas Lundgren:

Jag är spekulant på en båt med ett balsasandwichskrov och kommer inom kort att gå över skrovet med en fuktmätare innan den sjösätts. I samband med detta skulle jag också vilja kontrollera skrovet efter eventuella delamineringar. Att syfta utmed skrovet och försöka hitta "utbuktningar" är så klart en modell men finns där någon mer lösning man kan använda? Jag funderar på om man med en gummiklubba kan knacka över skrovet och den vägen höra skillnad på ett slag på en delaminerad ytan och en icke delaminerad? Finns här någon som bekräfta denna "teknik" eller föreslå någon annan bättre? Tack på förhand. Mvh. / Thomas.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:01

Magnus:

En liten liten hammare, minsta modellen, är ett bättre alternativ. Lätta slag med den orsakar allt från höga frekvenser till de låga. Då kan man med lite övning höra skillnad på delaminerade partier och de som är OK. Används av våra yrkesmän inom båtbesiktning En annan variant som ännu är lite oprövad, men som kanske skulle kunna funka på sandwich även om den nog är effektivast på homogena laminat, är att hyra en IR-värmekamera och sen långsamt svepa över ytan med en varmluftspistol. Då kan man kanske se de partier som värms upp lättare än andra. I varje fall kan metoden fungera utmärkt för att finna de förargliga luftblåsorna innanför gelcoaten som kanter ofta har, så man sen kan laga via småhål och fyllning innan de krossas.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag funderade på en liten hammar men jag vet inte om jag vågar komma klampande med en sådan och försöka förklara för en båtägare som vill sälja den att jag gärna vill gå och hammra en stund på hans skrov... I alla fall tror jag att jag hade reagerat negativt på en sådan fråga. Är det din åsikt att en gummiklubba inte ger rätta klangen för att man skall kunna höra någon skillnad på en limmar mot en delaminerad yta? Mvh. / Thomas.
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran:

Men använd då baksidan, alltså skaftet eller handtaget. Jag tycker du har helt rätt i att man reagerar negativt om en vilt främmande person med en hammare i handen seglar ombord och börjar bulta o slå. En gummiklubba ger, så att säga, i sitt naturliga tillstånd ett dovt ljud just det ljud du helst inte vill höra. Nej, använd skaftet av en mejsel. Duff, duff, tyder på en hålighet troligen beroende på en delaminering och därtill inneslutning av vatten om det är under vattenlinjen. Slå mejseln lite försiktigt i bordet bredvid datorn, tapp, tapp, ett klart destinkt ljud. Det skall låta på samma vis när du försiktigt knackar runt om på på skrovet, som säger att laminatet är friskt. Är hela skrovet gjort i balsa sandwich skall du tänka dig för. Att däck är tillverkat på detta vis är mycket vanligt, rätt gjort dessutom mycket starkt och bra. Kan du gå på det utan något krasande är det förmodligen helt OK. Även skrovets sidor kan innehålla balsasandwich som ger en enorm uppstyvning av skrovet ex.vis. Carrera. Men som i tex fallet med L32, med balsa även under vattenlinjen, skall man noggsamt kontrollera tillståndet i laminatet just under vattenlinjen. Går naturligtvis att reparera men innebär troligen ett stort ingrepp. Hälsningar Göran