Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Däcks anslutningar för elkopplingar?

stefan :

Skall göra om kopplingar för VHF-antenn, motorlanterna och vindgivare (nytt för i år) som sitter monterade på masten. Befintliga 2 kablar går igenom var sin genomföring i däcket bredvid mastfoten (stående på däck). Funderar på för/nackdelar med: -svanhals genomföring -Cable port "låda" Alla erfarenheter om täthet och användbarhet är välkomna innan jag köper och borrar i däcket. /Stefan

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 23:42

Hans Brolin:

Jag rekommenderar Cableport. Har haft svanhals på en tidigare båt och det fungerade mycket bra men med Cableport, som jag har nu, är det mycket lättare att trä igenom kablarna, speciellt med kontakter monterade. Det är inte hålets diameter som är problemet (ungefär samma), utan kröken på svanhalsen som gör stora kontakter (> ca 30 mm långa) omöjliga. MVH Hans
Lennart (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 23:42

Lennart:

Får sk Cannon eller XLR-kontakter plats att dras genom hålet i och under cableport? T.ex. 2 st 2-ledare (däcksbelysn + toppljus-motorgång) + 1 st 3-ledare (ankarljus + sidoakterljus/masttopp) samt VHF-antennkabel. Planerar att byta gamla "sockerbitar" mot riktiga kontakter. mvh Lennart
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 23:42

Hans Brolin:

Själva hålet i Cableport är ca 50 mm så det är inget problem för annat än väldigt stora kontakter. Jag drar ner 8 kablar genom hålet. Sedan beror det ju på hur det ser ut under däck. Jag har ett innertak nästan direkt under och måste kunna få in kontakterna mellan innertak och däck om de inte skall synas inuti. Jag ansluter kontakterna med varandra ovanför däck och "pillar" sedan ner dem genom hålet. För 12V använder jag kontaktpressade rundstift (t.ex. Elfa 48-298-42). Fungerar bra om det inte är alltför fuktigt. För signalkablar (vindmätare t.ex.) använder jag Switchcraft EN3 (t.ex. Elfa 44-590-12). "Pillriga" att löda men robusta när man väl fått ihop dem. MVH Hans