Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 14:57
Bottenmåla på hösten?

Robban:

Hej, Jag funderar på att bottenmåla redan på hösten med syftet att kunna sjösätta tidigt i vår. Tacksam för tips och synpunkter på detta. Jag använder Mille Xtra och min plan är att skydda färgen mot regn och sol under vintern. mvh Robban

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 15:42

/// Patrik:

Det finns risk att färgen kan oxidera i kontakt med luften. Det brukar stå på burken eller färgleverantörens hemsida vilka min och maxtider från målning till sjösättning som rekommenderas. Se istället till att båten är täckt på ett sätt att du kan måla botten utan att täcka av då kan du måla botten den där vårdagen i början på mars när det är några plusgrader. Det gör jag och brukar sjösätta runt 3-5 april. Högt & fort /// Patrik
Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 15:42

Patrik:

Förra året båttenmålade jag på hösten, ett varv med International Micron. Den enda skillnaden mot att måla på våren var att den inte var lika fin som en helt nymålad båt (vintern gör ju att färgen slits lite helt enkelt). Men när jag tog upp båten nu i höstas var den hur fin som helst under och inte mycket växlighet alls. Om vädret tillåter på hösten så tror jag också att det går bra.