Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
zinkanod

Kent:

På min segelbåt har jag två zinkanoder. En monterad på propelleraxeln och en monterad på sidan av båten 10 cm från där axeln kommer ut. Denna anod är skruvad fast i plasten. Jag har läst att anoder ska vara i kontakt med den metall den ska skydda. Vad har då denna anod för funktion?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Kent Den anoden har troligen ingen funktion, det kanske har gått en kabel från propellerhylsan tidigare som har ramlat bort. Det skulle också kunna vara så att den har kontakt med motor och propellerhylsa med en kabel på insidan båten. Hälsningar Ove
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 03:31

Kent:

Hej Ove! Anoden är fastsatt med "plåtskruv" och har ingen förbindelse med med motor eller propellerhylsa inne i båten. Jag har inte heller kunnat se några spår efter kabel mellan hylsa och anod på utsidan. Borde funnits kvar någon kabelsko eller liknande. Men anoden ser anfrätt ut, så den tappar lite zink varje år. Törs jag ta bort den i alla fall? / Kent
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Kent Är den inte ansluten till någonting så har den ingen funktion. Ta bort den och laga hålen efter plåtskruven med epoxy så du inte får in vatten i laminatet. Hälsningar Ove
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 03:31

Kent:

Hej Ove! Jag har idag monterat bort zinkanoden och lagat hålen. Lite pilligt att få in epoxin. Lyckades nog inte att få in det till botten på hålet, men det blev ganska bra ändå. Men anoden var ganska anfrätt. Tyder det inte på att den har haft en funktion att fylla? Räcker det inte med att anoden sitter intill den metall den ska skydda, eller måste den ha kontakt för att fungera? Jag är ganska osäker på hur det här hänger ihop.....
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN. :

Zink, liksom många andra metaller, angrips av luft och vatten det vill säga den korroderar. Jämför med järn som rostar och koppar som ärgar. Om zinken i form av en offeranod dessutom ingår i en elektrisk krets det vill säga har förbindelse med en annan ädlare metall och båda dessa metaller har kontakt med samma vatten, så blir zinken dubbelt angripen.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 03:31

Seawolf:

Offeranoder är egentligen inget annat än den ena polen i ett batteri. Precis som i ett vanligt batteri där det finns elektrolyt i zinkbehållaren som är ena polen, och t.ex. en kolstav som är den andra, så sätter inte kemin fart förrän man kopplar något ledande mellan batteripolerna. Havsvattnet motsvarar elektrolyten, zinkanoden höljet, och t.ex. propelleraxel mm blir den andra polen. För att roa sig med principerna bakom detta kan man slå i en kopparspik och en stålspik i ett äpple för att få ett batteri med 0.8 V spänning....
Bifogade filer
Karl Willborg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 03:31

Karl Willborg:

En av de bättre pedagogiska aha-upplevelserna på länge. Efter att ha kollat att ditt inlägg inte var från 050401 så dristade jag mig att genomföra äpple-exemplet. Och det funkar. Det ger mig lite mer respekt för det galvaniska. Man kan ju gå vidare och köpa med sig något kilo äpplen till nästa seglats och korskoppla dem om batteriet behöver extra starthjälp...;_)