Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Rostskyddsfärg för köl

kjell-Göran Bergendahl:

Vad är bäst att rostskydda en järnköl med när man slipar bort fläckvis rost? Fick rådet att lägga på epoxi men det verkar så omständigt, färgen måste tydligen på innan den är riktigt torr. Finns det något annat som är lätt att lägga på och kan måls över inom ett dygn?

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:42

Georg:

Först slipar jag rent med maskin, rondell på borrmaskin. Därefter lägger jag på epoxi grundfärg 2-3 ggr, Mille Light tror jag att jag använde. Man måste inte vänta tills grundfärgen torkat ordentligt mellan gångerna. Väntar man inte för länge kan man använda samma blandning och pensel hela tiden. Efter sista lagret grundfärg låter jag epoxin torka ordentligt innan jag lägger på bottenfärgen. Jag tycker det fungerar bra, ta gärna fler råd.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:42

Lars-Göran Sandgren:

-och för att förvara blandningen och penseln t.ex. över natten kan man lägga den i frysen... Åtminstone funkar det med VC Tar. //LG
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:42

Fredrik:

http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Att%20anv%E4nda%20J%E4rnm%F6nja%20p%E5%20tr%E4%20och%20j%E4rn
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:42

Georg:

Jag har använt 'vanlig' rostskyddsfärg men resultatet är tveksamt. Med epoxi har jag reducerat rostfläckarna med tiden - dvs jag tror att de inte återkommer.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:42

Fredrik:

Det finns en spray som heter Zinc i röd sprayburk. Jag kommer inte ihåg leverantörens namn, men den ingå i en lång serie produkter i röda burkar. Kan övermålas tämligen omedelbart. Har använt den efter slipat rent rostfläckar på kölen. De ser ut att minska i antal mellan åren.