Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Offeranodens mystik

Georg:

Offeranoden i motorn har ju till uppgift att skydda motor med fler delar och då blir offeranoden anfrätt och porig. Min motor YANMAR YSE8G är "havsvattenkyld". Min offeranod i motorn blir ganska lite anfrätt under sommaren. Är detta OK? Jag har hört att man skall aldrig borsta en offeranod med stålborste eller använda en fil för att "förnya" den. Skall man "förnya" den skall amn använda smärgelskiva eller liknande. Är detta riktigt eller vidskepelse och vad är förklaringen?

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:14

Anders:

Möjligen kan det vara så att man inte skall använda en vanlig stålborste. Utan en i rostfritt stål, sådana finns på Clas Ohlson t.ex. Och samma anledning skulle ju gälla bearbetning med filar och annat? Men det är nog inte fel att borsta rent anoden inför varje säsong. Det blir ju annars lite gråvitt oxidskal på den.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:14

Anders:

Det finns en sorts hårdlödmetod på aluminium, som pratglada försäljare visar varje år på båtmässan. Där gäller det att få bort oxiderna i smältan. Dom påpekar att det måste vara något av rostfritt stål. Vanligt stål skulle förorena metallen. Likaså förarbetet med fogarna skall göras med en rostfri stålborste. Om man nu utgår från att det är så, så kanske teroin är direkt överförbar. Alltså om det lossnar t.ex. jänfilspån från en ordinär stålborste eller fil etc. etc. och fastnar på offeranoden så förtärs den på kortare tid än vad som var tänkt. Rostfritt stål har ju som bekant inga (lösa)oxider, och torde i så fall inte göra någon skada. Den som har berättat för dig att man inte skall borsta rent kanske har avsett just detta med galvaniska (bi)effekter? Eller hade han någon annan förklaring? I instruktionsböcker för Volvo Pentas drev, står det tydligt att man skall göra rent anliggningsytorna på anoderna. Och man får absolut inte måla på ytan. Det blir ju detsamma som om det är ett tjockt oxidskal på anoden. Och då är den tämligen verkningslös. Att använda en smärgelskiva tycker jag är att gå till överdrift. En sådan kan ju slipa bort flera millimeter på bara några sekunder. Då litar jag hellre på en rostfri stålborste.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:14

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Det bör inte vara något större problem efter att man filat av en offeranod med stålfil. Om några enstaka stålpartiklar blir kvar leder detta till en marginellt ökad förbrukning av anoden. Anodens skyddande verkan påverkas knappast.
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:14

Björn J:

Fint äkta (utan järn) och obegagnat sandpapper eller smärjelduk avsett för rostfritt går också bra, mycket billigare än en rostfri stålborste. Du kan ju också skrapa anoden försiktigt med en morakniv eller liknande.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

När det gäller offeranoder (zink) så skall en bra anod vara ren, och med ren menas då att den innehåller 99.99% zink. Enligt den spec som tillverkarna skall tillämpa så får andelen järn vara högst 0,0014%, förutom spår av andra metaller. Om nu tillverkarna anstränger sig (alla gör tyvärr inte det) så är det ju synd att "förstöra" den rena anoden genom att borsta/slipa/fila/skrapa den med stålverktyg. Även rostfritt lämnar spår efter sig. Använd istället rent sandpapper utan metallföreningar. Köp orginaldelar till din motor eller drev så har du störst chans att få en anod med bra kvalitet och det finns en motpart att ställa krav på om den inte fungerar. Men än viktigare är att anoden har kontakt med det/de föremål som skall skyddas. Utan kontakt är den helt värdelös hur blank/ren/fin den än är. Det slarvas mycket med detta. Angående anoden i motorns kylsystem så har den till uppgift att skydda just kylkanalerna i motorn och klarar inget mer. Offeranoden har begränsad räckvidd. Om du med havsvatten menar Östersjön så är inte angreppen så stora där, något värre är det här på västkusten. Men jag kan trösta dig med att jag har själv kört en MD2:a med sjövattenkylning, utan offeranod, sedan början av -70-talet, med ett topplocksbyte, och den går ännu. Men modernare motorer har kanske inte samma godstjocklek. Det finns mycket att lära om offeranoder och det är bortkastade pengar att okritiskt "slänga på en anod också". KJELLF Västkustkretsen