Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Byta anod eller ej?

Kjell Carlsson:

Jag har ett VP S-drev med foldingpropeller. På drevet finns två anoder, en stor ring på aluminiumhuset och tre små bitar närmare propellern. I år har jag gått från Stockholm till Lagos i Portugal där båten skall ligga i vattnet över vintern för fortsatt in i Medelhavet 2008. När jag dök igår för att titta på de tre anoderna så har de försvunnit till 50-80% medans den stora ringen förefaller vara intakt (den har aldrig tagit stryk sen 2000). När vi ligger i hamn har jag varmvattenberedarens elsladd kopplad till båtens 220 V system vid de tillfällen vi behöver varmvatten annars är kontakten urdragen. Min tanke är att ta upp båten i juni för bottenvård och byte av impeller. Upp och ned kostar ca 4.000 SEK. Kan jag vänta så länge med impellerbytet? Vad händer om jag inte byter nu utan väntar? Tacksam för synpunkter Kjell L C AGUILA

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Zinkanoden på drevet är för at skydda drevet mot galvanisk korrosion. Zinkanoderna på foldingpropellern (propellern är isolerad från drevet via gummibussningen i navet)är till för att förhindra "avzinkning" av propellern. Om avzinkning sker blir propellern porig och spröd vilket nog är störst problem vid kuggarna som då kan slitas ut. Så länge det finns Zink kvar på propellernavet så lär nog det skydda propellern. Dessa zinkbitar kan ju faktiskt bytas utan att ta upp båten. På t.ex. Volvo:s nya 130 drev så kan man även byta den större anoden på drevet i sjön och med att den är gjord i 2 halvor. Dykutrustning behöves förmodligen. Landströmsproblematiken (med skyddsjord som inte är 0,000000 Volt) är ett annat "fenomen" som inte zinkanoderna ger något skydd mot. På Volvo:s nyare drev(t.ex. S-130) så är drevet elektriskt avskiljt från motorn och då skulle man kunna ha t.ex. en VV-beredare inkopplad kontinuerligt. Att bara ha beredaren inkopplad kortare perioder som du beskriver är nog ändå säkrare. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Gunnnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 05:41

Gunnnar S:

Om inte annat så kan grannbåtar som ständigt ligger på landström (och det finns det ju gott om i Lagos) ställa till det. På min båt försvann anoden på min Maxprop helt under 8 månader och när jag lyfte henne i just Lagos hade jag fått en hel del elaka korrossionsangrepp på badspetsarna på min (svindyra) propeller! Den var också isolerad från motorn. Hör med gubbarna på Sopromar - de är ju hyggliga och kan kanske göra ett snabblyft av din båt, bara så att du får in aktern över kajkanten för ett snabbt anodbyte för en rimligare peng om du lovar att göra botten hos dem på riktigt i juni? De 4' du talar om inkluderar väl transport på land och "parkering" på stöttor m.m. Alternativt, utnyttja tidvattnet, det är ju över 2 m. Kanske svårt i Lagos, men det kanske går att luta sig mot någon kaj i Alvor?