Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Två batteribankar - en förbrukare

Per-Lage Götvall:

Jag monterar in ett ankarspel, (Lewmar Proseries 1000). I båten har jag två batteribankar (Startbatteri och förbrukare). Jag ämnar nu mata manöverdelen till ankarspelsrelät från förbrukarbatteriet och låta själva "kraftdelen" komma från startbatteriet. Gemensam minus för bägge bankarna. Huvudbrytare på Minussidan. Som jag ser det borde det inte finna några nackdelar med detta. Någon annan som kan se någon nackdel/fördel med ett dylikt arrangemang? //P-L

Per-Lage (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:46

Per-Lage:

Dick, tack för schemat. Intressant. Brytarna till A-spel och bogis, är det relän? Är vidare inte riktigt med på vad Du menar med "löst mitt 2-battsystem" :). Det är ett startbatteri om 55Ah samt ett förbrukarbatteri på 170Ah. Batteriseparator är ett från Odelco och är ett "elektroniskt" skiljerelä (har inte beteckningen i huvudet). Motorn är en Penta MD2030. Min fundering runt det hela är om det kan bli några "konstiga" stömmar som uppkommer, ex.vis om manöverdelen i Lewmars relä inte är skiljd från den spänning/ström den skall bryta. //P-L
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:46

Per Leward:

Hej Per-Lage Det går bra att koppla in reläet som du beskriver. Styrspänningen i reläet är skild från de övriga kontakterna. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Båtteknik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:46

Båtteknik:

Det kan vara på sin plats att även nämna möjligheten att i stället för två batterikretsar ha en enda, försedd med underspänningsskydd t.ex. typ Battery Brain. http://www.batteknik.se/elschema/kappsegling.jpg Denna lösning förenklar allting, och skyddar från sådan urladdning som skulle hindrat motorstart. För en given batterbestyckning med viss plats och vikt ombord ger denna lösning mer kapacitet tillgänglig, i kombination med längre batterilivslängd, samtidigt som den medför att alla anslutna typer av laddare kan leverera mer laddning per tidsenhet tillbaka till batterierna. Med en normal välskött båtdiesel använder man bara en bråkdels Amperetimme vid motorstart, och det kan vara onödigt att ha ett batteri bara för detta, om man på annat sätt kan säkerställa att man inte hamnar med urladdade batterier. Sen räddar ju lösningen också situationen när man t.ex. lämnar båten med huvudbrytaren och någon förbrukare påslagen... www.batteknik.se
Bifogade filer