Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Tomt batteri?

Patric:

Har slarvat med att kolla syranivån på mitt förbrukningsbatteri, det var helt tomt när jag kollade nu på våren. Jag har fyllt på med destillerat vatten och satt det på laddning, och det verkar ladda bra. Men en kompis sa att batteriet inte ska fyllas med destillerat vatten om det är tomt, utan batterisyra. Stämmer detta, och hur mycket ska man fylla på? Var köper man det, bensinmackar? Mvh Patric

Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:08

Arne:

Din kompis tar feil. Du skal bare fylle vann, med mindre batteriet er snudd opp ned og syren har rent ut. Dette er fordi det som gasser vekk fra batteriet er H2 og O2. Resten av Svovelsyren går inn i blycellene og forbinder seg til deisse. Fyll vann og lad opp batteriet. Da vil du se at du får sving på sakene igjen. NB Batteriet har ikke godt av den behandlingen du har gitt det, og det kan godt hende at det er kraftig svekket. Men det finner du fort ut. Arne
Åke Ström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:08

Åke Ström:

Köp ett nytt batteri dom kostar inte så mycket och du köp ett med gel i stället för vatten blandat med syra. Då har du inget att glömma.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:08

Magnus:

Man skall veta att de flesta GEL-batterier inte tål lika hög laddspänning som vanliga laddare har. Om man skaffar ett sådant batteri för att man hör att de är underhållsfria och man vill slippa bry sig, så är risken stor att de förstörs ungefär lika fort som ett vanligt, påfyllningsbart. Fast det koster tre gånger så mycket att förstöra dem.... www.batteknik.se
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:08

Björn J.:

Som ni kanske läst i anna tråd gjorde jag samma misstag... Glömde laddaren på under sportlovssemestern, två tomma golfbilsbatterier, 2 x 6 V och 2x 250 Ah... ganska dyra i inköp, omkring 2000 kr styck, kineserna har trissat upp blypriset. Nåväl jag chansade fyllde upp med dest.vatten och laddade batterierna var för sig på låg effekt. Nu funkar dom bra igen (tror jag) upprepade mätningar efter och under belastning ger bra värden. Återstår att se hur det funkar med långvarig låg belastning i form av kylskår under säsongen. Så mitt råd är då att fylla upp med dest.vatten (som jag fick här på detta forum) ladda och se om det funkar, om man har tur och ett batteri som från början var i god kondition så kan det funka.