Hoppa till huvudinnehåll
athena
Senast inloggad: 2022-10-05 - 09:33
Solpanel

Evert Andersson:

Hej, Kan solpanelen "lura" generatorn så den inte ger full laddning av batterierna? I så fall, ska man koppla bort solpanelerna under tiden generatorn laddar. Några tips, tack MVH Evert

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:32

Magnus:

Dekan ladda parallellt. Motorgeneratorns laddregultor höjer sin spänning itll c:a 14,3 vlt, blir det mer så drar den ner sin ström som den levererar. Så om solcellen med eller utan egen regulator kopplas in parallellt så innebär bara det att generatorn kanske kör ut mindre sröm, men laddspänningen blir fortfarande c:a 14,3 volt. (Om inte solcellen ensam klarar köra ut en laddspänning som är högre, men det är inte troligt om batterierna inte är ganska fulladdade redan.)
athena
Senast inloggad: 2022-10-05 - 09:33

Tack Magnus.

Larmet går när batterierna är fulladdade. Samma sak när jag laddar med 230v laddaren och kör motern samtidigt!

MVH

Evert

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Vad är det för enhet som avger larmet? Solcellsregulatorn, 230V - laddaren eller motorgeneratorns laddregulator?

Utan att veta hur villkoret för larmet är konstuerat är det svårt att säga exakt varför det kommer, men om det är en spänning som överskrids så kan detta ske om larmet är satt på spänning, och en annan enhet är inställd att ladda på aningen högre spänning. Även batterier som börjar bli sulfaterade kan uppvisa högre spänningar än normalt vid laddning.

 

 

athena
Senast inloggad: 2022-10-05 - 09:33

Hej Magnus,

det är V.P.  larm som tjuter. MD 2003 motor från 1986. Är på gång att koppla solcellerna via ett växelrelä så att de inte laddar batterierna när motorn går. Jag har tre nya Tudor batteri 80Amp. Två solpaneler är tillsammans på 70-80watt och är de inkopplade via en regulator MaxPower. Gen.är ny 65 Amp samma som V.P. säljer. MVH Evert

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

SKulle tro att solcellsregulatorn ger högre spänning till banken än vad motorgeneratorn vill göra, varpå generatorn drar ned sin spänning så mycket att larmet startar. I så fall bör du kunna se laddningslampan tändas när larmet låter. Egentligen skulle du kolla upp motorpanelens kopplingar och finna ett sätt att låta solcellens MPPT-spänning via en diod komplettera den som kommer från generatorn, då lär larmet inhiberas, och du får den högre laddspänningen från MPPT-regulatorn.

athena
Senast inloggad: 2022-10-05 - 09:33

Tack Magnus,

laddningslampan lyser samtidigt som larmet tjuter. Det har ingen betydelse om det är 230v laddaren eller solpanelerna som laddar. Detta problem fanns inte med den gamla generatorn och den nya generatorn är bytt en gång pga problemet utan att det hjälpte. Det är troligen som du säger att det är regulatorn i den nya generatorn som är problemet. Vilket leverentören av generator inte håller med om. Han har hela tiden sagt att det är solpanelen som är fel inkopplad eller fel på panelens regulator och det är inte första gången han har hört om detta problem. Ditt förslag är ett elegant förslag att lösa problemet men jag tror det är svårt för mig att klara det. När jag pratat med konstruktion på V.P. så har jag inte blivit klokare men jag tror de misstänker något åt de hållet som du beskriver. Har ett namn om du är intresserad?

MVH

Evert 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Om du mailar mig och bifogar vad du har om din generator och hur den är kopplad mot 2003:ans elsystem så skall jag se om det verkar finnas ett enkelt sätt att via en eller två dioder få larmet att även detektera annan laddning än motorgeneratornas, jag har tillgång till standard elschema för 2003-motorerna.

 

 

athena
Senast inloggad: 2022-10-05 - 09:33

Hej Magnus,

återkommer i frågan

MVH

Evert

Jan Olof Berg
Senast inloggad: 2019-08-09 - 10:12
I höstas hörde jag ett föredrag där Skyllermarks prodükter presenterades. Den unge man som framförde presentationen gjorde ett synnerligen kompetent och seriöst intryck med följd att jag anammade hela konceptet och köpte en startsats. Till saken hör att jag just bytt båt och att elsystemet lämnade en del att önska. I vart fall trodde jag det. Först nu började jag studera mitt elsystem, inledningsvis den del som befann sig mellan generator/startmotor och batteribanken. Där hade jag redan bytt ett 90A förbrukarbatter (helt slut) mot två 75A marinbatterier. Startbatteriet föreföll vara i gott skick. Motorn är en Volvo Penta D2-55 och har c:a 8 år på nacken. Kabelaget mellan motor och batterier är väl tilltaget. Mellan motor och batterier sitter en imponerande diod (Volvo Penta original) för att fördela laddningen. Nu frågan: finns det någon anledning att ersätta denna diod med Skyllermarks skiljerelä?
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:32

Om det inte är kopplat så redan, så kolla att den gula lilla ledare som kommer ur generatorns laddrelä är ansluten direkt till batteriets pluspol via en hängsäkring (och inte till B+ på generatorn). Om inte, koppla om på det viset.

Kopplat så, så kommer generatornreläet att reglera så BATTERIET har rätt spänning, och spänningsfallet över Volvo-dioden kompenseras fullt ut, och dessutom kompenseras ledarnas spänningsfall. 

Därmed är det komplett onödigt att byta ut Volvodioden, och det är även komplett onödigt med de grova Skyllermarkskablarna, vars stelhet och tyngd kan orsaka utmattningsbrott på generatorns anslutningsskruv.

/Magnus