Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Solcellsproblem

Björn Molander:

Jag har använt en solcell på ca 40W i tio år. Till den följde en regulator Sunsawer 6, som jag börjar misstänka. Jag misstänker att cellen överladdar batterierna. Den går på en egenkrets för att kunna ladda när huvudbrytarna är från. Laddströmmen går över en trevägsbrytare med inställning: motorbatt. - brukarbatt. - från. Om batterierna i viloläge är fulladade vid 12,8V ska väl inte cellen ladda med 13,9V? Hur ska jag kolla om regulatorn funkar? Om jag ställer trevägsbrytaren i läge från blir cellen väldigt varm. Kan den paja då? Nu har jag för säkerhets skull täckt över cellen, då laddar den ju inte alls. Med frågande hälsning, B. Molander

Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:44

Björn J:

Hej! Mät istället laddströmmen någonstans mellan solcellspanelen och batteribanken. Om batterierna är fulladade skall det inte flyta någon ström, eller bara en liten ström genom kabeln. Hur stor är batteribanken? låter litet orimligt att en 40w solcellspanel kan överladda en batteribank som fritidsbåtsägare normalt har, klart har du bara ett 75Ah batteri en väldigt solig dag så kan ju kanske överladdning ske. Jag har såväl voltmeter som amperemeter permanent anslutna mellan panelen och regulatorn, kan då kontinuerligt följa solens laddande funktion, och kan justera panelens läge genom att kontrollera dessa instrument. Köte billiga panelinstrument av salige Claes Olsson, och byggde in dessa i en liten elektronikbox, som sedan monterades lätt avläsbar ombord. När battrerierna är fulladadde skall regulatorn känna av detta och "stänga av" laddningen. Amepermetern skall då visa noll, oavsett var i kretsen mellan solcellspanel och batteri den är inkopplad. -Älskling idag är det väldigt soligt. -Ja 3,2 ampere.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Det finns en hel del information om hur batterier fungerar ihop med olika laddartyper och regulatorer . Gå till denna sidas västerspalt, klicka på Båtteknik, klicka sedan på Ämesområdet El. Där finns flera artiklar att klicka på. I detta Båttekniska Forum finns en sökfunktion ovanför listan med frågor. Som exempel ger sökordet batteri mer än 50 svar och sökordet solpanel 27 svar.
Björn Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:44

Björn Molander:

Testar tipsen för fullt Björn M