Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Skyddsjord i alubåt

Thomas:

Jag har en fundering beträffande skyddsjord i alumiumbåt. Båten har ingen skyddstransformator eller annan galvanisk frånskiljare. Skall skyddsjorden som kommer från land (GulGrön) jordas i ett aluminiumskrov? Om det fanns en skyddstrafo, vad gäller då?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej! Jorden från en landströmsanslutning är sällan "jord" utan den kommer att ha en spänning lite beroende på hur mycket nollan "lyfts" i spänning genom att den belastas med förbrukare (egna eller andras förbrukare). Jord och nolla är ju "samma" i elcentralen. Jag har t.o.m. hört om att jorden i taskiga anläggningar har varit uppåt 20 Volt... Nu vet jag inte vad du ska ansluta till landström och om du ev. har en 2-polig motor. Det enda riskfria är att sätta dit en skyddstransformator där en "konstgjord nolla/jord" då blir helt skiljd från den gul-gröna ledningen i landströmakabeln. Ska man bara ha en batteriladdare(om den har metallhölje ska den sitta isolerad från aluminiumskrovet) så kan man koppla den direkt till batteriet utan problem. En konventionell batteriladdare innehåller en transformator och (-) minus och (+) som går till batteriet är helt skiljd från landströmsledningarna precis som i en skyddstransformator. Seglarhälsningar Stefan K ordf. BTN
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:55

Björn J.:

Jag tar mig friheten att göra ett förtydligande: Nej, koppla aldrig "jorden" gul/grön kabel från landströmmen till skrovet i din aluminiumbåt (ej heller i annan "metallbåt"). Det kan skilja ganska mycket i spänning (potential) mellan "landjord" och vattnets "jord" varvid en icke önskvärd (elektrisk)ström kan gå genom skrovet om man gör en sådan anslutning. En ström som blir till en elak galvanisk korrosion, som på sikt gör hål i ett aluminiumskrov, och hål där vatten kan komma in vill man ju sällan ha i sitt skrov. Kommer ni i håg Sven Lundin (numera Yrvind)? ja det är väl svårt att glömma homom... En av Bris-båtarna var utförd i aluminium, och i den gick det ju hål, det var ju ingen landstöm som var "inkopplad" i det fallet, men väl offeranoder av en typ som inte var avsedda för aluminiumbåtar, en icke önsvärd galvanisk ström blev det iallafall i den båten. Koppar (Cu) bör ju inte heller komma i kontakt med aluminium, särskillt inte i marin miljö. I en Buster hade en sportfiskare tappat en liten koppardel tillhörande en spinnfiskerulle ner i botten på båten, hamnade under en durk i slagvattnet, det räckte för att ge en allvarlig skada på den båten. Kaffekoppar däremot, lär vara ofarliga i aluminiumbåtar.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Absolut kaffekoppar är helt OK.. :-) skämt åsido men det är otroligt viktigt att vara vaksam om man har en aluminiumbåt (även stål). När jag var på Sjöfartsverket såg jag problemet i lotsbåtar byggda i aluminium där man också har massa olika rörsystem i koppar. Det räckte med att kondensvatten med kopparjoner droppat ner på skrovet för att orsaka mycket allvarliga skador. Problemen som kan uppkomma kan delas upp i 3 helt olika delar: - Obalansspänning vid landströmsanslutning - Läckströmskorrosion från båtens likströmssystem - Galvaniska problem pga metallers olika spänning Nyköpings kommuns lilla stål-bogserbåt Buster skulle få elvärme istället för oljepannan för några år sedan. Elektrikern satte in elradiatorer och anslöt jord som vanligt som Elsäkerhetsverket föreskriver, helt rätt så långt... Om båten hade legat på land vill säga. Bottenplåtarna blev så illa skadade av detta så man först övervägde att skrota båten. Som tur sjönk hon inte och nu ligger vår lilla fina Buster i hamnen igen och med ny botten. Det här är inte alltid så lätt. El-lände säger en del.. Hälsningar Stefan K Ordf. BTN
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, ledamot i BTN. :

Längst till vänster på bildskärmen finns några länkar. Klicka på Båtteknik. Klicka på El. Där finns några artiklar som kan ge bakgrunder och tips.