Hoppa till huvudinnehåll
chakra
Senast inloggad: 2014-05-19 - 16:34
skiljetransformator

janne grahn:

Jag avser att köpa en skiljetransformator till min nya båt jag har då hittat en som är mycket lättare än den jag monterade i min HR 34 (27 kg) Den nya kommer från Mastervolt typ Mass/ GI 3,6 kv/16 A Jag kan inte tekniken och undrar hur den kan vara så lätt? har den samma funktion?

kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 07:39

kjell:

Det finns en produktspecifikation på http://2006.mastervolt.com/product.asp?ID=833&rd=DRwMI. Jag hittar den inte på den svenska hemsidan. Vikten är 6 kg. Denna isolationstranformator bygger på att man först omvandlar den inkommande spänningen med 50 Hz till en spänning med högre frekvens (1 - 10 kHz troligen) på elektronisk väg innan den skickas till transformatorn. Därefter återställer man frekvensen igen på elektronisk väg. Genom att öka frekvensen kan man minska vikten på själva transformatorn. Däremot finns en del halvledare (transistorer och dioder) och kondensatorer i apparaten. Detta är inte någon märklig teknik utan används framför allt i sk frekvensomvandlare för en mängd industriella applikationer. Vad mastervolt använder för teknik i detalj framgår inte. Databladet säger inget om hur trafon är skyddad mot överlast, kortslutning, effekt- och spänningstransienter etc. Rätt dimnsionerad och konstruerad är frekvensomvandlare rätt säkra. Om ej så kan räkna med problem, särskilt om man har induktiva laster (elmotorer, kontraktorer, reläer etc som kan ge högaspänningsspikar). Denna punkt bör kontrolleras. En lite detalj - det finns av allt att döma en fläkt i apparaten. Vid full effekt är det ca 300 W som ska blåsas bort. En kontroll av ljudnivån är kanske lämplig. /Kjell