Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:14
Skiljerelä

Sven-Åke Hellström:

Hejsan. Jag har en fundering om skiljerelä i ett 2-batterisystem Om det är så att startbatteriet är helt fullt och förbrukarbanken är tom, känner då regulatorn av den höga spänningen i startbatteriet och laddar då inte förbrukarna optimalt? I så fall är ju ett system med skiljediod och regulator med gul kabel för spänningsavkänning på förbrukarna att föredra. Mvh Svenke

Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:25

Sambal:

Jag tycker du ska parallellkoppla dina två batterier i stället. a) billigare b) enklare c) tar emot mer laddning d) kan lämna mer ström e) sliter mindre på batterierna f) startbatteriet utnyttjas till mer än barlast Köp i stället en batterivakt, om du har kylskåp eller liknande som kan dra ur batteribanken.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:25

Hasse Svedberg:

Jag försöker oftast följa tesen "ju enklare, ju simplare...". Jag vet att det heter ju..desto men det visste nog inte salig Dumbom. Efter att under ca 26 år matat ett 75 Ah motorbatteri och 1-2 st 75Ah servicbatterier från en 25 A generator med TWC och en "skiljediod" dvs. En diod till startbatteriet och en till de ev. parallellkopplade servicebatterierna vågar jag påstå följande: - Det är varje batteris eget kemiska tillstånd som primärt genom att bygga upp en motspänning som laddningsspänningen måste överskrida. För att kunna öka den inmatade energimängden måste batteriet få tillfälle till vila - minska den kemiska aktiviteten - sänka sin motspänning. (För detta behövs ett pullsladdande laddningsaggregat eller en mycket låg laddningsströ. En solcellspanel på 20-25W fungerar bra som vinterns underhållsladdare under en halvtransparent båttäckning.) - Diodernas funktion är i princip endast att vara bakventil som ska förhindra urladdning/kortslutning hos en grupp om det uppstår fel på en annan. En diod i en matarledning brukar sänka spänningen ca o,7 V. - Om motorbatteriet av någon anledning får ett fel som förhindrar motorstartning t.ex. kortslutning i en eller ett par celler, så kommer servicebatterierna att vara skyddade mot urladdning av sin diod. Ett sådant kritiskt läge där en omkoppling av strömförsörjningen till motorn inte hinner göras är oacceptabelt ur säkerhetssynpunkt. (En korrosionsfri startkabel av rätt längd bör finnas snabbt tillgänglig på lämplig plats.) Eftersom feltypen många gånger resulterar i totalt avbrott i batteriet snarare än kortslutning så är kanske risken för en snabb urladdninng inte så stor även om dioder saknas för servisgruppen - Startbatteriet kommer alltid att vara fulladdat om man har en motor i god kondition. I vissa fall är risken för överladdning uppenbar, vilket troligen ökar risken för felet ovan, Baserat på ovanstående försök till säkerhetsanalys samt att jag saknar TWC till min nya motor med 40 A generator har jag under de två senaste säsongerna förenklat systemet till följande: - Motorbatteriet har minskats till det av motortillverkaren angivna 45 Ah - Servicebatterierna är 2 parallella på vardera 75 Ah som matas direkt utan skyddsdiod - Endast motorbatteriet är försett med backdiod,vilket skyddar batteriet mot urladdning om servicebatterierna skulle urladdas. Laddningsspänningen detta batteri kommer därmed att ligga ca 0,7 V lägre än till de övriga. - Den solpanel på ca 20-25 W monterad platt på rufftaket och som jag alltid betraktat som en underhållsladdare när båten ligger still finns kvar som sådan. - En större panel på ca 55 W har kompletterat strömförsörjningen radikalt. Den är justerbart monterad på en NOA-mast i aktern. Mätningar har visat hur viktigt det är att panelen är vinkelrät mot solen. Läget bör justeras minst en gång i timmen! Hittills har det hela fungerat utan anmärkning under två somrar. Hasse
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Håller med, ju enklare desto bättre Med en Schottkydiod blir spänningsfallet ca 0,25 Volt OZmarin säljer "färdigt" paket. http://www.ozmarine.se/OZbatSep/Swe/IndexOZbatSepSwe.htm
Lilling (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:25

Lilling:

Sambal är klok, inte tu tal om det, men kolla att batterierna orkar dra igång motorn vid den spänning som batterivakten ser till att man inte understiger. (Gärna med litet äldre batterier eftersom de är segare. Startgas eller gasol kan för övrigt vara till hjälp om det är på gränsen.) Dubbla dioder är bra bara om laddningsregulatorn kompenserar för spänningfallet i dioderna. (Som på VP MD7B, allt monterat på generatorn.) Billigast är att manuellt skilja startbatteriet från generatorn (eller det andra) när man stannar motorn. Ett akustiskt larm kan tjäna som påminnelse.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:25

Magnus:

Ett batteri har ett inre motstånd som ökar med att batteriet åldras (sulfaterar). Sulfateringen meför att allt för stora kristaller har bildats, vars yta gör dem oåtkomliga att deltaga i de elektrokemiska för upp- och urladdning. Men kristallerna kan liknas vid att "ligga i vägen" också, så att inre motståndet ökar i batteriet. Ett någorlunda friskt men ganska urladdat batteri har altså fortfarande ett inte alltför högt inre motstånd och kan fortfarande ge stor ström. Men ett fulladdat sulfaterat batteri kan det inte - sulfatkristallerna ger för högt inre motstånd. Om man alltså har ett batteriskydd typ Battery Brain eller liknande som är dimensionerat för att bryta vid en laddningsnivå för ETT rimligt friskt batteri som säkert medför ett flertal startförsök på en bilmotor, och man dessutom har två eller fler batterier parallellkopplade, så kommer man att ha ungefär lika stor startkapacitet med den gemensamma banken (efter Battery Brain löst ut och återställts) som med ett enda nytt, fulladdat enkelt batteri. De flesta svenska ambulanser har batteriskydd för att garantera att de skall kunna startas även om situationens stress gjort att de schabblat med billjus med avstängd motor. För måttligt stora båtar kan det vara praktiskt att kunna utnyttja vikt och plats som man redan har ombord för batterier till en gemensam bank. Alternativet är ju att finna plats för och montera kraftiga fästen till ett tredje, som i praktiken kanappt används i termer av kapacitet. www.batteknik.se