Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:14
Reparera solpanel?

Magnus:

Hej, Jag har en solpanel av märket Sunware SW 50/1 (från 2003) som jag hänger upp/lägger ut i sittbrunnen efter segling och tar in vid segling eller när jag tycker att den är i vägen. Under sommaren har jag upptäckt att den dessvärre inte ger någon laddning längre utom då jag böjer panelen lätt så att den blir aningen konkav. Då fungerar den som tidigare och ger vad jag kan bedöma full spänning mätt direkt på kontakten. Det funkar att spänna upp panelen med diverse tampar så att den ger spänning men alltför många morgnar har jag konstaterat att den inte laddat då något rubbat uppspänningen eller panelen. Det är alltså någon form av glapp i panelen. Jag har kollat kontakt och sladd men felet tyckes inte ligga där. Återstår någon form av glapp i själva panelen som isig är inplastad/laminerad på en rostfri plåtskiva. Är det någon som har erfarenhet av liknande problem och går det att reparera till rimlig kostnad och tips på firmor som skulle kunna göra det? Ny motsvarande panel tycks kosta runt 7000 kr.

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:21

Björn J.:

Jag har en gång mekat med en annan och mindre solcellspanel, som inte var tänkt till marint bruk. Själva panelen bakom den genomskinliga folien, är en annan slags "folie" belagd med kopparbanor ungefär liknande dem på ett kretskort, det kan vara så att en sådan bana är avbruten med ett fint snitt, som då ger kontakt i vissa fall, kan ju också kanske jämföras med trådarna i en elbakruta i bilen. Hmmm ger ström då du böjer den konkavt... ja då skjuter du ju ihop kopparbanorna. Själva solcellerna är kopplade i serie i grupper, dessa grupper är sedan sinsemellan kopplade parallellt, för att ge erfoderlig spänning och ström. Att laga en solcellspanel är ju inte alls lätt, kanske du kan hitta en firma som gör sådant, men troligtvis gör du det inte, men ge inte upp. Förhoppningsvis kanske felet ligger i panelens kabel, som kanske brutits av inuti isoleringen, eller precis där den är ansluten i panelen??? Sådana kablar kan ju också korridera, ärga. De mjuka paneler jag tittat på har en liten plastklump som tycks vara gjuten där anslutningen mellan kabel och panel finns, inte direkt servicevänligt... Om du ser dessa kopparbanor så kanske du kan okulärbesiktiga panelen med ett förstoringsglas? Och du är säker på att den inte ger någon ström?? du har mätt spänningen och det är i det närmaste noll även om solen ligger på? Har du mätt strömmen? (kanske inte tjänar någonting till, men intressant att veta) Det kan vara så att felet är allvarligt om panelen bara ger "några volt" vid fullt solsken, mindre allvarligt kan det vara om panelen ger 0 volt, för då är det kanske glappkontakt/"okontakt" i sladd/anslutning. Ger den litet spänning så kan det ju vara någon kopparbana som förbinder seriellagrupperna i parallella grupper... ja kanske alltså, jag spekulerar vilt här. Sedan litet besservissigt och så, hoppas inte du tar illa upp, men du konstaterar att panelen inte gett någon laddning på morgonen, (under natten?) nej det är väl ett syftningsfel?? för än har ingen uppfunnit en solcellspanel som ger ström under dygnets mörka timmar... men som sagt, litet elakt, infogar en smily ;-) Jag skulle nog kontaktat generalagenten och frågat om det finns hopp och /eller reparatörer, är agenten seriös så ger dom kanske ett ärligt svar, och då inte bara "köp en ny". Antar att garantitiden löpt ut..? Hoppas att fler svarar!
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:21

Magnus:

Tack för dina tips Björn. Jag har mätt spänningen till exakt 0 V, dvs totalt avbrott på någon del av kopparbanorna som förbinder de olika cellerna eller i något av de flera skikten som folien består av då panelen inte är förböjd/konkav. Jag ska kolla även med förstoringsglas, men utan går det inte att se något. Jag har kollat den som du påpekar gjutna kontakten Alldeles riktigt att garantitiden gått ut (köpt 2003) och jag har kontaktat tillverkaren i Tyskland som dock hävdar att brottet troligen är på banorna i något lager folien och att det i så fall inte går att reparera. Men de vill ju hellre sälja en ny och därför skickade jag in en fråga här eftersom jag vet av egen erfarenhet att mycket går att laga billigt även när tillverkaren säger att man måste köpa en ny! Funkar inte era paneler på natten? Kanske inte min heller, men min morgon matchar inte alltid exakt solens uppgång, därav de missade timmarnas laddning, Messerschmitt ;-) Hittar jag inget med förstoringsglas eller motsvarande så är jag benägen att förböja panelen och limma och/eller skruva fast profiler som håller böjningen konstant, men det bästa vore ju om man kunde åtgärda grundorsaken istället för en "plåsterlösning". Tar gärna emot fler tips!
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 09:21

Björn J:

0 volt... då gissar jag att brottet finns "långt bak" i panelens banor, nära ansluningen till kabeln, men som sagt det är en gissning. Om det nu är till någon tröst så sägs det ju att solcellspaneneler har ett "bäst före datum", att de åldras och blir mindre effektiva efter några år... om detta stämmer eller ej kan jag inte bekräfta. Tja, vi har ju alla olika referenser om vad som är natt och dag :-) En natt laddade faktiskt min panel också. Vi låg mer eller mindre nödförtöjda i en fiskhamn, då vi fått flytta oss från en naturhamn sent på kvällen, efter att lyssnat på sjörapporten. Båten förtöjdes då under en kraftig gatulykta (metallhalogen, tror jag) som stod på kajen, panelen gav 0,5 A hela natten. Kanske du med en skalpell och förstoringsglas kan delaminera din panel, du tycks ju iallafall inte ha så mycket att förlora. Clas Olsson säljer en elektriskt ledande färg att laga elbakrutor med, kanske den går att använda, kanske man kan löda..? Kanske du skall kolla under båtmässorna efter "mässpriser" på ny panel..? Nödlagning efter din beskrivning kommer säkerligen i framtiden att orsaka irritation, misstänker jag.