Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Relä eller PrioretyStart ??

Henrik Svensson:

Har tidigare läst debatten om att välja relä eller PriorityStart motsv.. Det jag undrar är om jag som har 2*75Ah och 1*105Ah i batteri kapacitet har tillräckligt med startström för min motor? Jag vill inte bara ha en chans att få igång motorn. Min motor är en Yanmar 1GM10 (9hk) årsmodell 2004. mvh / Henrik

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Henrik Det räcker säkert, nu är det lite skillnad i olika batteriers förmåga att lämna mycket ström under kort tid. Men om ditt 105 Ah batteri är av startbatterityp räcker det till en motor som är 10 gånger större än din. Hälsningar Ove
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 07:12

Seawolf:

Priority start är till för att ett enda bilbatteri som urladdas så att den stänger av, därefter skall ha kvar tillräcklig kapacitet för att starta moorn. Den monteras bl.a. i Svenska ambulanser. Om man har två eller fler parallellkopplade fritidsbatterier i en segelbåt med normal motor så är det inga problem heller, för vardera batteriet får bara halva startströmmen. Däremot är det mera osäkert om det är lämpligt att olika batterityper med olika kapacitet och ålder är lämpligt att direkt parallellkoppla. Det finns ju även ett annat batteriskydd av liknande typ som heter 'Battery brain' för den som vill utvärdera varianter.