Hoppa till huvudinnehåll
cbrpsw
Senast inloggad: 2011-11-10 - 18:52
Regulator till solpanel

Roger Persson:

Bör en regulator till en solpanel kopplas bort från batteri under vintern? Den har ju en viss egenförbrukning, om panelen (pga av t ex täckning) inte levererar någon ström så måste ju regulatorn endera ta ström från batteriet alt gå ner i "sleep-mode". Antar att det senare är fallet, men även då drar den väl en (sannolikt) försumbar ström. Vore intressant om någon kunde förklara hur de vanligaste typerna av regulatorer fungerar när strömmen från panelen är försumbar. En följdfråga: ger en solpanel under en genomsynlig press någon nämnvärd ström under vinterhalvåret?

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Roger, jag har haft solcellspaneler inkopplade till batterierna under de senaste 14 vintrarna utan problem. Panelerna har suttit monterade på skjutlucksgaraget på mina segelbåtar och anslutna till en MaxPower regulator. Jag har haft vita, mer eller mindre ljusgenomsläppliga pressar. Inte vid något tillfälle har jag haft problem med att batterierna laddat ur. Det svaga solljus som trängt igenom pressarna har verkar ha räckt för att kompensera för ev förbrukning från regulatorn. Jag har alltid vid vinterns slut haft bättre nivå på batterierna än innan jag skaffade solcell (även om det inte varit några gigantiska skillnader). Startbatteriet, som däremot inte varit kopplat till solcellspanelen, har alltid haft lite sämre värden. Hur det fungerar rent tekniskt har jag inte fördjupat mig i. Hälsningar Bengt
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:22

Stephanie:

Under flera vintrar utomhus på land har jag monterat av samtliga batteriskor från mina båda kretsar. De 5 år gamla blyackumulatorerna på 2x145Ah resp 75Ah har under 6 månader haft ett spänningsfall på endast ca 0,2 volt. Därför avstår jag från underhållsladdning vintertid och vid arbete i båten använder jag elström från nätet. Sommartid undviker jag att "ha sladd i land" på grund av kända olägenheter med obalans i nätet etc. Då är min solpanel utmärkt med sin regulator. Alltid spänning på över 13 volt.