Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Plötsligt ingen ström i båten!

Stefan Olofsson:

Jag lyssnade på radion i båten via båtbatterierna som strömkälla, inget annat inkopplat. Slår på strömmen till färskvattenpumpen och plötsligt dör den och radion! Kopplar in landström och allt fungerar igen Testar nu olika saker Kopplar ur laddaren där all ström kommer in och allt dör, testar säkring för laddare på panelen och allt dör etc. 1)Alltså allt fungerar med landström 2)Inget fungerar utan landström 3)Inget fungerar med landström och urkopplad laddare Vad är det som hänt?

Björn j. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:14

Björn j.:

Dinitrol för att skydda olika elektriska anslutningar är säkerligen bra, särskillt de som sitter "utomhus" såsom i däckskontakter till alnternor och liknande. Men jag anser att batteripoler istället skall hållas helt rema, och kontrolleras regelbundet, och då vill jag inte bli kladdig om fingrarna. För bara några dagar sedan skulle jag hjälpa grannen hemma på gatan att starta dennes Renault med startkablar. Bilen hade nyligen "utsatts" för en rostskyddsbehandling. Det fanns Dinitrol eller liknande medel litet varstans i motorrummet, även på batteriet och dess poler, men nog mer som ett slarvigt arbete än eftertanke som fuktspärr. Iallafall bar det sig inte bättre att det blev litet dålig kontakt vid + polen, och en mycket liten brandhärd uppstod, då detta rostskyddsmedel fattade eld. Denna gången hände det inte speciellt mycket, slocknade efter några sekunder, mer än att jag minndes att jag varit inne och kladdat i denna tråd i detta Forum, så mitt råd är fortfarande; Håll batteripolerna helt rena!!! (Nej Renaulten startade inte, kanske det också kommit in rostskyydvätska i nån elektronikbox... vem vet?)
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN:

Hej Stefan. En möjlighet är att båten har lämnats med en strömförbrukare ansluten. Den har tömt batteriet så när som minimal laddning som räckte för drift av radion men ej mer. Åtgärd: Mät alla battericeller med en syraprovare. Har alla celler låg syradensitet så ladda. Har en eller några celler låg syradensitet och resten hög, då kan det vara dags att byta batteri. Information: Till vänster om denna Internetsida finns länkar. Klicka på länkarna: Båtteknik, El, Laddning av blybatterier i båtar. Där finns mer information
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:14

Björn J.:

Hej! Håller med föregående... Men kolla också batteripolerna, de stora anslutningarna på förbrukarbatteriet/batterierna. Dålig kontakt kan släppa igenom mindre mängd ström, men vid högre belastning kan det bli totalt avbrott. Så innan du börjar att ladda eller byta ut ditt/dina batterier, kolla, och vid behov dra åt polskorna. Här kan det ju också förekomma en hel del korrosion som inte alls förbättrar den elektriska kontakten. (Även Herr Ohm mötte motstånd då han framlade sina teorier)
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN:

Björn J. skriver ovan om korrosion som är ett problem i det här sammanhanget. Ett sätt att minska det problemet finns i en gammal fråga i detta Forum. Den frågan kan hittas med hjälp av Forums länk "Sök bland frågorna" som hittas direkt ovanför listan med alla frågor. Skriv: Söktext: dinitrol Tidsintervall: 2004-01-01 2004-12-31 Bocka för: Text. Ämnesområde: Alla
Stefan Olofsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:14

Stefan Olofsson:

Tack för Era svar! Så här var det; På 2 av 3 förbrukningsbatterier var jorpolen ej åtdragen Det var så nära att jag köpt nya batterier men innan jag betalade i butiken bad jag att få lån en belastningsmätare och då upptäcktes fadäsen.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:14

Björn J.:

... och att det löstes på ett billigt sätt. Det är nämligen ett vanligt fel, såväl i fritidsbåtar som personbilar, eller varhelst batterier (=ackumulatorer) av denna typ används. Möjligen, kanske, eventuellt är det så att batteriets poler, den cylindriska anslutningen, under årens lopp ändrar form och blir allt mer orunda, och därmed orsakar dålig kontakt. Många modernare batterier har ju andra typer av anslutningar, med en gängad bult för anslutning direkt till större kabelsko, och det finns väl förståss en anledning till att man succesivt överger den antika anslutningen. Jag fettar aldrig in mina anslutningar med något fett eller pasta, jag tittar till dem regelbundet och håller dem rena istället och kollar att de är åtdragna och ser till att ingen fukt når polerna. Annars ser man ofta rekommendationen att fetta in polerna med speciell pasta eller vaselin, men det tycker jag bara blir kladdigt. -Nordpolen åt nordpolackerna!