Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 10:54
Napsregulatorns och solpanelers verkningsgrad

Sambal:

Är Napsregulatorn värd sitt pris? Visserligen kostar den numera bara 7-800 mot 12-1300 tidigare. Men det finns billigare regulatorer. Jag har tyvärr inte jämfört Naps med en regulator av annat slag. Däremot har jag sommaren 2006 gjort jämförelser mellan att ha Naps inkopplad och inte ha någon regulator alls. Såvitt jag kan förstå tillför Naps ingen extra laddning jämfört med att köra med "raka rör". Eftersom jag har 225 Ah batteribank och bara 30W solpanel kan jag tillåta mig att koppla bort regulatorn, i synnerhet under semestern när jag alltid förbrukar ung lika mycket som panelen laddar. Den här sommaren gjorde jag i ordning ett kit med voltmeter och ampèremeter för att se hur mycket jag fick ut av panelen, med och utan regulator, under lite olika förhållanden. Följande är mina erfarenheter. Utan regulator och utan koppling till något batteri lämnade panelen 19 volt (borde väl varit 18V med 36 celler à 0,5 volt?). Med batteri och regulator inkopplade visade voltmätaren samma värde oavsett denna kopplades in före eller efter regulatorn. Spänningen verkade anpassas till batteriets status. Ampèremetern seriekopplades alltid på pluskabeln till batteriet. Enligt Naps tekniska deklaration ska den sänka spänningen från panelen till aningen högre än batteriets och i stället ge "mera ström" (watt?) i uteffekt. Det stämmer inte med mina mätningar. Tvärtom. Vid samma tillfälle och samma kvalitet på solinstrålningen (inga skuggor osv) gav Naps 15V 0,9A (13,5W) vid batterispänningen 13,02V. Utan Naps var värdena 13V och 1,1A (14,3W) vid 12,97V på batteriet, mätt direkt efter ampèrmetern. Upprepade jämförelser visade samma sak. Naps levererade högre spänning men lägre ampère (och därför mindre watt) än när jag kopplade panelen direkt mot batteriet. Vid ett tillfälle var en tredjedel av panelen skuggad av masten. Då gav Naps 16V men bara 0,2A (3,2W) vid 12,86V på batteriet. Den gången fick jag tyvärr inte tillfälle att jämföra utan Naps. En annan sak gjorde mig förbryllad. Även utan regulator blev laddningen aldrig högre än 1,5A, dvs 19,5W vid 13V. Borde den inte kunnat ligga på 2,3A (vid 13V) som topp eftersom panelen ska lämna 30W? Det kan uteslutas att panelen är skadad eftersom den ger 19V ut. Jag bifogar ett foto på mätarkitet.

Bifogade filer
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

En regulator kan aldrig ge mera laddning till batterierna än ingen regulator, utan den är till för att hindra batterierna från att bli överladdade. Du har 225 Ah batteribank och 30 W solpanel. Då behöver du inte nån regulator alls. Märkeffekten kan panelen bara närma sig om batterierna är nästan tomma. Kryssarhälsningar, Björn.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Hej 

Som ett inlägg av erfarenhet sedan 2006 då jag monterade en 33 w glas  panel på mitt husbilstak, regulatorn var en Maxpower ca 1000 kr 2006 köpt  på Bryggan i Solna där en av mina söner jobbade när han studerade till ingenjör.

När solen stod  som högst klar atmosfär gav regulatorn 1,8 Ah mätt med ett externt instrument, kabeln från panelen kopplad genom bilens 220 v husladdare det finns en särskild uttag avsett för solpaneler

Mvh Anders Brandin

stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

stefan:

För att kunna delta i en diskussion är det en fördel att vara lyhörd och försöka förstå andras synvinkel..... Jag är på gång att skaffa ny solcell med regulator till gelbatterier så NAPS Max Power har jag sett reklam om. Har ej sett några "vetenskapliga tester" på nyttan. Gissar att de försöker utnyttja ekvationen P=U x I dvs med konstant effekt borde strömmen öka om spänningen minskas (lite högre än batterispänningen). Dina tester verkar inte styrka reklamen. Finns det någon oberoende tidning som testat produkten. (Vänta lite nu oberoende tidningar finns inte, annonsörerna styr indirekt kom jag på) Intressant fråga, hoppas att det finns fler debatörer med öppet sinne som kan tillföra fakta:-)) Stefan
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Sambal, Många regulatorer lovar guld och gröna skogar men liksom evighetsmaskiner så är det svårt att skapa effekt som inte finns vilket jag tycker att du ännu en gång har bevisat med dina mätningar - bara som en kort kommentar. Gällande maxeffekt ut ur en solpanel, i ditt fall 30 watt, så förutsätter detta att panelen är; - Helt belyst av solen (inte allra minsta skugga får finnas). - Riktade exakt i 90 grader (både horisontellt och vertikalt) mot solen. - Absolut inga moln av något slag, inte ens de allra tunnaste, på himmlen. - Sen tror jag att du måste befinna dig på ekvatorn där atmosfären är som tunnast för att nå absolut max effekt - men ta det påståendet med en nypa salt. I Sverige är det således mycket svårt att få ur 30 watt ur en 30 watts panel om du inte aktivt arbetar på att vrida panelen var 10:e minut och atmosfären är helt klar. Mvh. / Thomas.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Sambal:

Som jag skrev gav panelen aldrig mer än 1,5A vilket vid 13V motsvarar 19,5W. Visserligen var jag ensam vid mättillfällena men naturligtvis vinklade jag panelen mot solen i såväl vertikal som horisontell led. Inga skuggor och inget dis eller tunna moln utan en helt klar och solig dag. Däremot hade jag inte hjälp av solreflexer i vattenytan, vilket jag vet kan ge några extra watt. Om värdet för panelens maxeffekt endast gäller vid ekvatorn tycker jag att detta skulle finnas med i deklarationen. Vad säger Konsumentverket?
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN. :

I bilagan finns två tabeller över uppmätt effekttäthet i solstrålningen i Göteborg. De hittade jag på adress: http://www.miljo.goteborg.se/luftnet/pdf/2006-09.pdf Här ser man dels hur effekttätheten, mätt i watt per kvadratmeter, varierar med tiden och dels att den på mätplatsen aldrig når 1000 W/m2. Tillverkare av solpaneler kan kvalificera sina paneler under stabila laboratorieförhållanden med ett konstlat, stabilt sken som på ett standardiserat sätt är likt solens sken och har effekttätheten 1000 W/m2. Värdena i tabellerna tyder på att i Sverige kan solpaneler ej leverera sin nominella effekt. Håller med skribenten ovan om att solpanelleverantörer är sparsamma med att informera om detta. En del leverantörer kan uppge vilken typisk laddning, mätt i Ah, amperetimmar, panelen kan ge under ett dygn vid olika årstider och väderförhållanden.
Bifogade filer
Dick P. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Dick P.:

Den typ av regulator man först tänker på i kombination med en solcellspanel är en enkel spänningsbegränsare som bara har till uppgift att se till att spänningen på “regulatorns batterisida” aldrig kan bli högre än säg 14,2 volt genom att i så fall avbryta laddningen och, när spänningen sjunkit till kanske 13,5 volt, åter ansluta laddningen = pulsladdning. Se bifogat principschema! Regulatorn påverkar alltså inte strömmen så länge spänningen på batterisidan inte nått upp till 14,2 volt. Den ström som solcellspanelen kan lämna beror helt på instrålningen. Vanligen anger man max-strömmen vid en instrålning på 1000 W / m2. På våra breddgrader lär man inte komma upp till mera än ca 800 W / m2. Se bifogat i nästa inlägg nedan! Naps Max Power skall enligt de uppgifter jag har vara en s.k. DC/DC-omvandlare med en verkningsgrad på minst 90%. Den känner av spänningen på sin “batterietsida” i varje ögonblick och omvandlar inspänningen från solcellspanelen till en lägre utspänning bara så hög som krävs för att laddning skall ske. Detta betyder att den lägre utspänningen ger en motsvarande högre utström. Ju lägre batteriets motspänning är desto högre skall, enligt uppgift, laddningsströmmen vara. Uteffekten på batterisidan skall vara minst 90% av effekten in i DC/DC- omvandlare. De vanligaste solcellspanelerna består av 36 celler och ger i tomgång ca 18 volt = 0,5 volt per cell. Regulatorerna ger visserligen spänningsfall men viktigare är paneltemperaturen. Se bifogat i nästa inlägg nedan! Men glöm inte att även en solcellspanel kan överladda. En tidsfråga! Dick P.
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Tack Ernst, Rapporterna ifrån Göteborg var väldigt intressanta - och även om det är bra att vara källkritisk så är jag benägen att ta dessa på ganska stort allvar. Som boende i Göteborgs kommun så lever jag, kanske i villfarelse, i tron om att de är seriösa i sitt miljöarbete. I rapporten för juni-månad (alla rapporter kan plockas fram ifrån http://www.miljo.goteborg.se/luftnet såg jag) så finns en tabell över dyngsmedelvärden för solinstrålning (finns för alla månader som det finns rapporter för). Juni -06 var en solig månad med svenska mått och ger lite bedömt i snitt 225 W/m2. Alltså 22,5% av vad en solpanel kan ge maximalt. Har man en 50W panel så får man i snitt ut 11,25W under förutsättning att allt annat fungerar perfekt i ens elsystem. Mvh. / Thomas.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Resonemanget blir ännu mer intressant om man tar med i beräkningen att en solpanel har en verkningsgrad runt 10-12%
Sten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Sten:

Dick, är det okej att ha en brytare som kortsluter regulatorn för att få 100% istället för 90%? Det kanske inte är bra för elektroniken? Som Samabal skriver under semestern har man hög förbrukning och kan ha ett öga på spänningen. Regulatorn får jobba då båten ligger vid bryggan. Sten
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Sambal:

Fråga har uppstått vilken modell av Naps-regulator jag använder. Svaret är modellen MaxPower. Sten, hur menar du med kortsluta? Jag tror att du måste koppla förbi regulatorn med både plus och minus från panelen.
Sten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Sten:

2 mål: *skydda batterierna mot överladdning *få maximal laddning Min tanke är att på ett enkelt sätt slippa förlusterna av regulatorn då jag är ombord och kan hålle ett öga på laddningen. Minus polen borde gå att konstant inkopplad. Frågan är hur man kan göra med pluspolen: *kortsluta över +IN och +UT på regulatorn. + enpolig brytare enkel att koppla - belastar troligen med några milliamper * 2 polig omkastare för att helt koppla bort regulatorn + ingen belastning av regulatorn - dyr omkopplare Finns det fler alternativ? Vad blir smartaste metoden?
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Sambal:

Sten, jag tror inte att du kan låta minuspolen vara konstant kopplad förbi regulatorn. I så fall skulle ju alla regulatorer av den här typen bara behöva en in- och en utgång för pluskabeln. Men alla har väl även in- och utgång för minuskabeln? I och med det kan du heller inte bara kortsluta in och ut för pluskabeln på regulatorn. Utan du måste ha en vippströmbrytare med två poler in som växlar mellan fyra poler ut. Själv kopplar jag in regulatorn när jag täcker båten på hösten och kopplar ur den när semesterseglingen börjar. Då använder jag helt enkelt kopplingsdon för flatstiften.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

Sambal:

Komplettering ang dålig verkningsgrad för Naps PaxPower laddningsregulator. Jag hade ett samtal med en kunnig person på Båtmässan i Älvsjö (inte Naps-säljarna). När jag nämnde att jag hade placerat regulatorn ca 7-8 meter från mina huvudbatterier (två av tre) antog han att det var därför jag hade fått högre spänning med regulatorn inkopplad än utan. Om jag i stället placerade regulatorn alldeles intill batterierna med 8-9 meter kabel från panelen skulle jag få ett helt annat resultat, ansåg han. Vi får se om jag orkar testa detta i sommar. I så fall återkommer jag såklart med resultatet.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 16:25

På min katamaran har jag 6 st 50w solpaneler monterade intill varandra på dävertarna för jollen. Dessa är kopplade två och två till 3 st MaxPower regulatorer. I experimentsyfte tog jag de två panelerna i mitten och seriekopplade dem och drog till en MaxPower. De övriga två kopplade jag två och två till varsin MaxPower.
Provet visade att MaxPower fungerade utmärkt genom att den dubbla spänningen från de seriekopplade panelerna gjordes om till ström så att jag fick ungefär samma laddning vare sig panelerna var serie eller parallellkopplade ! Bra - men strömmen från de seriekopplade blev aningen lägre än strömmen från de parallellkopplade. Dvs. vinsten i form av högre överföringsspänning vilket ger mindre förluster åts upp av förluster i MaxPower.

Slutsats parallellkoppla panelerna om det inte är mycket långa eller klena kablar från panel till regulator. MaxPower lyckas faktiskt göra om överspänning till ström.