Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Mobitronix 925-012, kontrollera, korrigera

Seawolf:

Detta aggregat och kanske liknande har ett riskabelt utförande på 12-anslutningsskruvarna, på insidan av metallchassit. Kabelskorna med plus och minus 12V är oisolerade, och kan vridas med runt när man skruvar fast kablar på utsidan om skruvarna slirar. Då kan de komma i kontakt med chassi som är skyddsjordat. Om minus kommer i kontakt med skyddsjord får man obalansspänningen från landströmmen som korroderar drev elelr propeller. Det är illa nog. Men om plus kommer i kontakt med skyddsjorden kommer s-drevet eller propellern att totalförstöras på mycket kort tid, då jagas bortåt 10 Ampere runt från plus till chassi till skyddsjord till land till havet till propeller/drev till batteri- och laddarminus. Rena katastrofen. Studera bilden, det är enkelt att skruva av aggregatets baksidesplåt så man kan inspektera dessa oisolerade inre kabelskor. Isolera dem sedan och bocka dem så de inte kommer in mot chassit om skruvarna skulle snurra med när man drar fast kablar på utsidan.

Bifogade filer
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:50

Magnus:

... är ju vad man ska ha i sitt elsystem. Om man vill sova lugnt på nätterna ;-) Gott Nytt År !!
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Ännu en anledning till att inte ha batteriminus ansluten till motorblocket, samt att ha alla givare tvåpoliga.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Tack för tipset Seawolf, det var kanske det som skedde med min laddare när jag fick ström (+ 12 V) i propeller och backslag med kostnader för 20 – 30 000 kr då strömmen kom från batteriladdaren. Tyvärr skruvade jag inte isär laddaren utan lämnade den till Waeco som sade att en komponent hade gått sönder och att den inte gick att reparera, men det kanske var detta som var felet och lite känsligt att erkänna. Jag skall skruva isär min nuvarande laddare som är av samma modell och isolera även kontakterna på insidan, även om laddare och propeller nu är isolerade. En beskrivning av vad som hände finns på BTN sidan. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/korrosion/prop0.htm Bifogar en bild på min propeller och linskärare. Hälsningar Ove
Bifogade filer
Touch
Senast inloggad: 2023-08-09 - 15:12

Lars Karlsson:

Linskärare låter intressant. Hur fungerar denna? Jag ser inte detta på bilden. Var införskaffar man en sådan? /Lars
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Lars Linskäraren syns längst ner till vänster, det som var kvar av den. Den består av en kniv som monteras på propelleraxeln framför propellern och som roterar med propellern. En fast kniv monters på propellerhylsan, linor som fångas av propellern hamnar mellan dessa knivar och kapas. Jag köpte en sådan för att inte få problen med linor som fastnar i propellern. Jag har haft den i mer än tio år och inte haft något i propellern sen dess. Här finns mer information om linskäraren "Spurs" http://www.gecea.com/prod_spurs.asp Hälsningar Ove
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Har just kontrollerat min laddare. Senare modeller av Mobitronic 925-012 har annan och bättre anslutning som inte kan vrida sig, min är från 2002. Se bild. Hälsningar Ove
Bifogade filer
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:50

Kenneth:

Jag kontrollerade min laddare av den nämnda modellen ( årsmod-97)och visst -kabelskorna satt lite löst och muttrarna gick att dra ett varv eller två. Nu låg ingen av de oisolierade kabelskorna mot chassit men det är ju illa nog att det är glappkontakt. Märkligt att denna laddare gått igenom CE-provningen. Borde suttit låsbrickor under muttrarna och kabelskorna skulle ha varit isolerade. Men CE-provningen ser väl mest till personfaror och inte materialskador! Vad säger Waeco (leverantören)?