Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lysdiodlanternor m småbatterier

Tomas:

Av en slump hittade jag häromdagen en serie lanternor från Navisafe i Norge som var och en drivs med tre stycken inbyggda vanliga AAA-batterier. Magnetiska fästen medföljer. Ser ut att vara hög kvalite men de är egentligen inte fullt godkända av sjöfartsmyndigheter, om jag förstod rätt (för båtar över 7 m). Jättesmart ide. I varje fall jag seglar numera ytterst sällan i nedsatt sikt, men vill ändå vara rimligt laglig när det väl blir aktuellt. Så att ha lösa lanternor som man snabbt monterar när de behövs verkar idealiskt. Ingen korrosion, inga känsliga lanternor som blir påseglade, inga elkablar, ingen 12volt-förbrukning. Frågan är -- finns det andra fabrikat ? Finns det godkända såna lysdiodlanternor ? Någon som provat ?

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Lite mera http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3541&art=1533964 http://www.navisafe.no/no/index.html Katalogbild
Bifogade filer
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Björn J.:

Idén verkar ju jättebra, speciellt till mindre båtar utan eget elsystem. Men "magnetfästen"?? vad är av rent och magnetiskt järn ombord? det mesta är ju ickemagnetiska material. Jag hade gärna klämmt på en omgång av dessa lanternor på min gummibåt... Kan inte låta bli att tänka på tidningen "Svenska MAD" som en gång hade en postorderkatalog, där man bland annat kunde beställa en kompass med magnetfäste...
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Tomas:

Alltså -- där medföljer en tunn rund platta i plast som man kan skruva fast, spänna fast, knyta fast, teipa fast på lämpligt ställe. Plattan har fyra små magneter på ovansidan -- lanternan har fyra små magneter på sin undersida. Och vips sitter de ihop. Jag förmodar att fyra magneter innebär att lanternan automatiskt får rätt vinkel -- om plattan är rätt monterad. Som tillbehör finns andra fästen, stång för däck, klämfäste för pulpit osv.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:40

Björn J.:

Naturligvis måste det ju vara så... Kanske finns det gummibåtsfästen också?