Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
larm/söksystem

Johan Strömbäck:

Jag avser ligga i sjön i vinter och för att kunn ha larm vid strömbortfall samt vatten i kölsvin avser jag installera något form av larm-/söksystem. Det finns en uppsjö varianter på marknaden med olika tekniska lösningar och olika driftskostnader. Det jag främst vill uppnå är att få SMS vid ovan nämnda larmtyper. Om det sen också skickas GPS-koordinater vid stöld och larm vid grundstötning så sorterar jag in den sistnämnda över bonus... Alla råd i ämnet mottages tacksamt!

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Det är en smaksak vilket system du väljer för (nästan) alla bygger på radiokommunikation via GSM/3G. Välj efter, - säker täckning och support från leverantören. - önskade/viktiga funktioner - pris (vissa system är rätt "snackiga" vilket kan ge extra trafikavgifter). Kolla i båtpressen efter återkommande tester. En varning, om du ligger uppkopplad till landström under lång tid! Risken för läckströmskorrosion är stor om du inte har en isolationstransformator inkopplad och full koll på dina elinstallationer. Till sist en liten fundering. Räcker det inte att se till båten någon gång per vecka? Det kan ju hända annat som du inte har förutsett.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 04:06

Magnus:

Jag skulle vilja rekommendera att utöver GSM/SMS-baserade larm även ha något som väsnas lokalt också, samt att närboende vidtalas. Ponera att något fryser sönder. När det sedan börjar tina kan det gå väldigt fort, för så fort vatten börjar strömma tinar ispluggarna fort och innan någon hinner köra ut dit kan onödigt stor skada redan skett. För att minimera risk för korrosion från landström (om du inte har isloertransformator) bör ENDAST dubbelisolerade (ojordade) elapparater vara anslutna till landström ombord under vintern (Det räcker inte att slå ifrån strömbrytare, de bryter inte sin skyddsjordförbindelsen). Ett fristående metallvärmeelement med skyddsjord, men som är fristående från båten i övrigt kan vara OK. www.batteknik.se