Hoppa till huvudinnehåll
per.gson@gmail.com
Senast inloggad: 2024-03-09 - 09:11
Landström och skyddsjord

Hej, Jag har en segelbåt från 80-talet med en landströmscentral som har automatsäkring men ingen jordfelsbrytare.
Landströmmens jord har inte kontakt med båtens jord, enda elförbrukaren på 230V-systemet är en batteriladdare.
Använder sällan landström i sjön, mest på land för elverktyg och fler laddare.  

1. Jag skulle vlija byta landströmscentralen till en med jordfelsbrytare, av el-säkerhetsskäl.
Har tittat i båttekniks utmärkta material (http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf)  och ser att man där föreslår att man skyddsjordar i båtens jord när båten ligger i vattnet och sen kopplar in ett överkopplingsbleck när man tar upp båten och jordar i landströmmens jord.

2. För mig, som sällan använder landström i sjön och inte har ett system där landströmmens jord har kontakt med båtjord, verkar det vettigare att bara byta landströmscentralen till en med jordfelsbrytare. Något problem mend galvanisk korrosion lär ju inte uppträda, men jag ökar säkerheten.

3. Finns skäl att ändå  göra som båtteknik föreslår och skyddsjorda i båtens jord när båten ligger i sjön? 

hansbrolin
Senast inloggad: 2018-08-16 - 16:12

Så länge du inte har en varmvattenberedare med värme från motorn eller något annat elektriskt ombord som har direkt eller indirekt kontakt med vattnet runt båten behöver du inte göra som det står i föredraget från båtteknikgruppen. Däremot skall du installera en jordskyddsbrytare, precis som du säger.

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Om man har fast elinstallation ombord (=elcentral och eluttag ) så skall eluttagen vara antingen jordade, eller vara av en sådan "platt" typ som bara kan användas med motsvarande ojordade platta stickkontakter (typ rakapparater, mobilladdare mm)

Om eluttaget är av vanlig jordad typ så kanske visserligen din laddare kan vara utförd med s.k. dubbelisolering och sakna jordanslutning, men eftersom någon ombord (inte bara du) kan plugga in icke dubbelisolerade apparater i detta uttag, måste det hela ha ett tillåtet utförande. Då ingår någon form av jordförbindelse så att ett isolationsfel får jordfelsbrytaren ombord löser ut även INNAN t.ex en person blir strömförande (och därmed får jordfelsbrytaren att lösa ut). 

 

 

per.gson@gmail.com
Senast inloggad: 2024-03-09 - 09:11
Jovisst, systemet blir ju alltid skyddsjordat via landströmmens jord. När landströmmens inte är ansluten kan jag ju inte koppla in några 230V-förbrukare.
nioniotre
Senast inloggad: 2013-11-14 - 16:57

Om möjligt skulle vilja be att få ett förtydligande då jag inte har hela bilden klar för mig

Jag har motorbåt med drev, i den finns en landströmscentral med 30mA jordfelsbrytare + 3st 10 A säkrade utgångar, 3st jordade 230V uttag samt 230 volts varmvattenberedare som är ihopkopplat med motorns kylsystem.

I landströmscentralen utgång är också Ctek laddare inkopplade (de är såvitt jag förstår galvaniskt åtskild i sig). Landströmsjord är inte ihopplat med båtens jord/minus.

Behöver jag oroa mig för galvaniska problem? Behöver jag installera galvanisk isolator eller skiljetransformator? Annan åtgärd

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 02:21

Ja, du behöver bekymra dig!

Den spänning som kan (ofta) finns på skyddsjorden i landsrömsuttaget är i ditt fall kopplad till elpatronens metallhölje i varmvattenberedaren.  Då spänningssätts vattnet i beredaren, och även metallrörsslingan som är kopplad till motorblocket. Därifrån spänningssätts drevet, och så får du mer ellermindre av elektrolytisk korrosion på drevet. Den offeranod som drevet kan ha skyddar bara begränsat mot elektrolytisk spänningskorrosion.

Om du kopplar enligt http://sxk.se/sites/default/files/private/landstromsinstallationer.pdf så kommer inte landströmsmatningens skyddsjord att vara i kontakt med båten. I stället gör du en "båtegen" skyddsjord via t.ex. en kopparplåt (minst 2 dm2), se figuren. 

Väljer man en jordfelsbrytare på 10mA i stället för en på 30mA, så kommer man mycket tidigare att upptäcka ifall isoleringen i t.ex.elpatronen börjar bli dålig. Det är bra både för personsäkerheten, men även för att minimera risken för den korrosion som kan bli följden av de bortåt 30mA läckströmmar (innan jordfelsbrytaren löser ut) som kan föeligga. 

nioniotre
Senast inloggad: 2013-11-14 - 16:57

Alternativet är ta den 'något' dyrare vägen med en galvanisk skiljetranformator antar jag?