Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Landström + Korrision

David van Reis:

Hej,jag har en fråga som berör de risker som finns i samband med att man kopplar in sig på en gästhamns landströmsnät. I tidigare artiklar kan vi läsa att skyddsjorden utgör en risk så till vida att den kan vandra från båt till båt, med resultatet att både propellerar, bordgenomföringar kan skadas. Jag har precis köpt en båt från Frankrike som troligtvis legat med landström under lång tid. När jag tittar på bordgenomföringar så tycker jag att dessa har ergat ovanligt mycket vilket får mig att dra slutsatsen att detta har så har skett. Dvs att skyddsjorden har vandrat mellan båtarna. Min fråga är nu, om man istället för att koppla in sig på landströmmen, investerar i ett elverk, får man då samma problem eller är saken löst? Eller finns det bara ett alternativ och det är att köpa en isolertransformator. Hälsningar David

ME (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:09

ME:

När det gäller fartyg av stål har jag varit med om att förbruka kylare på några månader. Felet då visade sig att jordledare som skall gå ner i sjön från elcentralen i land saknades. Hur det är med det när det gäller gästhamnar od. vet jag inte, jordlinor brukar vanligtvis vara nergrävda i närhetrn av t.ex. elstolpar. I det här fallet märkte vi att jordlinan inte var inkopplad eftersom den var mörk färgad och inte blank som den annars är när den ligger i vattnet.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:09

Björn J.:

Den billigaste lösningen rent pengamässigt är väl att köpa ett litet elverk (1700 kr på Jula), men ett sådant skall ju också skyddsjordas varvid problemet kanske kvarstår. Dessutom blir det en miljöbelastning med avgaser och buller. Elverksanvändare blir sällan populära i naturhamnar. Dyrare men bättre lösning som jsg ser det, är ju en skyddstrafo och nya bordsgenomföringar (vilka du ändå måste byta). Ett tredje alternativ kan ju vara ett sanera båten på onödiga strömförbrukare, byt ut glödlampor till LED, strömsnålare kylskåp etc. Och investera i en större batteribank, en stor solcellspanel, kanske en vindsnurra och byt till en generator med högre kapacitet, och bara använda landströmmen vid yttersta nödfall. En dyr lösning, men kan ju bli lönsam på lång sikt.
Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Magnus:

Korrosion från landström kallas omväxlande elektrolytisk korrosion eller obalanskorrosion. Om skyddsjorden från land skickar ström till flera båtars undervattensdelar av metall drabbas alla båtarna likadant, men de som har mycket offeranoder korroderar något mindre. Galvanisk korrosion är en annan sak och beror på olika metallers inneboende galvaniska potential. Om flera båtar i samma hamn är förbundna med varandra genom en gemensam skyddsjord så kan båtar som har offeranoder få dem förbrukade av intilliggande båtar som inte har offeranoder. Har man en s.k. galvanisk isolator så kan den minska just galvaniska fenomen, men inte sådana från obalansspänning i från land kommande skyddsjord. På Europas kontinent är obalansspänningarna MYCKET mindre än i Skandinavien, och galvaniska isolatorer räcker inte till här. Alla som skaffat en båt från kontinenten gör klokt i att analysera och mäta upp jordningsystemen i sina båtar, risken är övervägande att det annars blir problem med korrosion och/eller påväxt av havstulpaner. Även vissa svenska kvalitetsvarv utför jordning på sina båtar på ett mer eller mindre problematiskt sätt. SXK:s tekniska kommitte har sedan en tid satt upp en arbetsgrupp med representater för Transportstyrelsen (f.d. Sjöfartsverket), Elsäkerhetsverket och SBU. Vi har enats om att man kan installera landström i en fritidsbåt utan att från land kommande skyddsjord ansluts till båtens 230V skyddsjord, förutsatt att 1) båtens egen mottagande elcentral har en egen jordfelsbrytare och/eller isolertransformator, och att 2) båtens eget skyddsjordsnät för 230V är anslutet till omgivande vatten via någon form av metallisk yta på minst c:a 2 dm2 (t.ex. köl, propeller, egen jordplåt). Om båten skall spänningssättas torrsatt på land måste däremot en förbindelse göras mellan båtens skyddsjord och matande landströms skyddsjord. Anordning för detta skall alltså finnas. Typschemor som mera exakt visar detta kommer att färdigställas och spridas under hösten. Det rekommenderas att man väljer en jordfelsbrytare med 10 mA utlösningsström i stället för de sedvanliga 30 mA. Detta för att ytterligare minimera personrisker, men även för att tidigare detektera eventuella läckströmmar i t.ex. en elpatron för varmvatten. MVH Magnus www.batteknik.se
Lars Olsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:09

Lars Olsson:

Har satt in en isolationstrafo från Victron, deras 2kW modell. Följde deras bruksanvisning exakt. Dubbla jordfelsbrytare sitter efter trafon och jag får inga felmeddelanden från elcentralen i båten. Kan ändå inte låta bli att fråga varför jag måste ansluta landjorden till isolationstrafon? Känns fel när jag inte kan kontrollera att den verkligen stannar där och inte fortsätter. (Har en tillfällig skyddsjord i vattnet på 2 dm2 som jag gör permanent till vintern när båten är på land.)
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:09

Magnus:

Man kan tolka denna standard som gäller starkströmsinstallationer för fritidsbåtar så att skyddsjorden från land kan vara frånkopplad från båtens egen skyddsjord under vissa förutsättningar, även utan isolertransformator. 1) Man måste ansluta båtens egen skyddsjord till havet med en omålad metallyta på minst 2dm2. 2) Man måste ha en jordfelsbrytare i båten på båtens inkommande matning, utlösningsvärde 10mA rekommenderas. 3) Man måste kunna koppla in från land kommande skyddsjord till båtens skyddsjord med nån enkel rpobust anordning som lätt syns, ifall man spänningssätter båten stående på land (för då har man ingen jordkontakt till havet) Denna tolkning som är framdiskuterad på SXK:s initiativ med Sjöfartsverket Transportstyrelsen och SBU kommer snarast att publiceras både i På Kryss och i tidningen Båtliv. /Magnus
Bifogade filer