Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Landström

Karl Johan:

Hej! Jag skall montera landström i min Maxi 84:a. För att slippa att ha en koppling i ankarboxen där fram tänkte jag att man istället kopplar landströmskabeln direkt in i jordfelsbrytaren inne i båten. Kabeln har man ändå i ankarboxen där fram som vanligt men man borrar ett hål in till båten där man drar kabeln raka vägen till jordfelsbrytaren. Man slipper ju att ha en extra koppling i onödan då egentligen. Någon som vet om detta är en bra eller dålig ide? Mvh Karl Johan

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Karl Johan På BTN sidan finns mycket skrivit om detta. Här är länken. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/index_el.htm. Enligt "Elsäkerhet i småbåtshamnar och småbåtar" är det tillåtet med ett intagsdon eller en fast monterad anslutningssladd. Lämpligheten att ha ett intagsdon eller en fast sladd i ankarboxen kan diskuteras. Det är heller inte lämpligt med en kabel över däck som man kan halka på. Vad gör vi med våra båtar som är gjorda för förtöjning med för mot brygga? Det är mycket enklare ur detta hänsende när båtarna är gjorda för förtöjning med aktern mot brygga och där det är normalt att man förtöjer så. Hälsningar Ove
Karl Johan Svanström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Karl Johan Svanström:

Hej! Tack för tipset om länken, det står på http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/landans.pdf att det helst skall vara utan skarv. Jag tolkar det då som att köra en sladd med ena ändan ansluten i en jordfelsbrytare och i den andra ha en Europa-kontakt som ett bra alternativ? Tyvärr är inte ankarboxen ultimat att ha elkablage i men det måste väl vara bättre att enbart ha ändan som man ansluter till bryggan där än en fast monterad kontakt som man sedan sätter i sladden som skall kopplas till anslutningen på bryggan? På det viset slipper man en "extra" skarv på landströmskabeln. Någon som har denna variant på sin båt? Mvh Karl Johan

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej, Vad som gäller på en båt vet jag inte men på land får man inte dra en gummikabel genom exempelvis en vägg. I ditt fel antar jag att du vill ansluta gummikabeln direkt på jordfelsbrytaren och sedan dra fram kabeln genom något skott till ankarboxen och därifrån iland till uttaget på bryggan. Det är då med stor säkerhet en regelvidrig lösning - även om jag, som jobbar med el, också ser fördelarna och att nackdelarna här är hanterbara om man gör installationen seriöst och snyggt. Så jag avråder dig inte men påpekar att det troligen är "fel". En variant är att sätta en dosa i ankarboxen dit du drar en fast monterad kabel och ifrån dosan drar du en fast monterad gummikabel. Dosan kan du med fördel välja en vattentät och dessutom fylla den med antingen gjutharts vilket är det mest seriösa eller smeta den full med vaselin eller liknande oledande så att du skyddar kabeländar och skruvplintar ifrån vatten. Mvh. / Thomas.
Karl Johan Svanström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Karl Johan Svanström:

Hej! Tack för svaret Thomas. Menar du att det är lagligt att koppla kabeln via en dosa? Anledningen till att jag vill göra så här är att jag även har en gasoltub i ankarboxen. Hade därför varit skönt att slippa att ha någon form av "skarv" där framme. Mvh Karl Johan
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Karl Johan, Att via en dosa gå över ifrån vanlig installationskabel (vilken du nu använder i båten EKLK 3G2,5 exempelvis) till gummikabel är "så man skall göra det" om man inte går via en stickkontakt. Så det vore i allra högsta grad "lagligt". Att däremot blanda el och gas är en mindre lyckad lösning - egentligen oavsett hur du gör om du inte har gasolflaskan i en gastät behållare som i sin tur står i ankarboxen. Även en ren kabel kan du få en spricka i och gnistrar lite och då smäller det. Speciellt gummikablar som rör sig, kläms och torkar ut skall man inte blanda med gas. / T.
Erik P (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Erik P:

Hej, Jag har gjort precis som du tänkte göra. Fungerar bra. Centralen fuktskyddad och man slipper kabel på däck. Har jordfelsbrytaren skyddad inne i båten (toan på en Maxi 108) och landkabeln dragen i ett installationsrör mellan förpik och ankarbox. Föutsatt att kabeln är godkänd tror jag det är en lösning som skulle vara godkänd i t ex ett hus även om en elektriker skulle vilja sätta en dosa där kabeln går in röret. Erik P
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Numera behöver inte installatören vara "behörig" för att installera 230 v i båtar. Men är man det minsta osäker hur det skall vara, anlita ett proffs.
Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Karl Johan:

Hej! Erik, har du även gasol i ankarboxen där framme? Mvh Karl Johan
Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Karl Johan:

Hej! Tror att jag nu har beslutat mig för att ha landströmsintaget bak i båten istället. Känns bättre så att man slipper fundera på gasolen. Angående EKLK 3G2,5 - kabel så har jag inte hittat sådan någonstans, finns bara EKLK 3G1,5. Någon som vet var det går att få tag på i Göteborgsområdet? ELFA, Bauhaus, Biltema, Jula och Hornbach har det ej. Vet någon var det finns ett bra schema över vad de olika kablarna klarar av i watt? Jordfelsbrytaren hade jag tänkt att ha inne i båten, dock blir det en kabeldragning på ca 5 meter efter landströmsintaget. Borde väl egentligen ha jordfelsbrytaren så tidigt som möjligt efter intagskontakten, eller? Mvh Karl Johan
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Du får en korrekt installation om du sätter intaget bak i båten (jag har själv mitt där) - men nackdelen är att kabeln ligger på däck och dräller... En båt är full av kompromisser. EKLK 3G2,5 (3 ledare, 2,5 kvadratmillimeterskabelare på alla tre ledarna) kan du köpa överallt hos välsorterade elmaterialbutiker. De kanske inte har det hemma man du borde normalt kunna beställa. Trixet är att du då troligen får köpa en längre längd än vad du behöver. Jag kan tänka mig att en välsorterad järnaffär är mer serviceminded än de vanliga byggvaruhusen. I nödfall får du gå in till en elgrossist och flörta med dem. Vad du är ute efter är en kabel med E-nummer E0423010 (EKLK 3G2,5 / kapning). Alltså ingen hel ring om 50 meter, eller kabeltrumma, utan just en färdig kapad bit i den längd du är ute efter. Exempel på elgrossister är Elektroskandia, Ahlsell, Storel, Solar, Onninen, Selga, Elgross´n (http://www.elgross-n.se/ - liten lokal firma som kanske är mer öppen än de andra på en bra deal med en privatperson). Elgrossister säljer normalt bara till företag så räkna med visst motstånd om du inte har känningt eller kan använda ett företag som "bulvan". Alla dessa finns representerade på minst ett ställe var i Göteborg (och i flera fall på flera platser). Vill de ha betalt mer än 10 kronor per meter kabel så tar de ut ett rejält överpris men i gengäld så skall du nog inte ha så många meter och är knappast i en situation där du kan begära några direkt låga priser. Vid 230V märkspänning - alltså landström så gäller följande för normalt förlagd kabel (alltså fackmannamässigt utan några extremer åt något håll); 1,5 mm2 ledare - 10A 2,5 mm2 ledare - 20A 4,0 mm2 ledare - 25A 6,0 mm2 ledare - 35A 10 mm2 ledare - 50A 16 mm2 ledare - 63A De strömmarna som anges ovan är den ström som säkringen du använder för ledaren skall lösa ut vid. Att räkna om ström till effekt (watt) gör du genom att multiplicera spänningen (230V) med strömmen (ampere). Alltså kan du i en 2,5mm2 ledare köra 230V*20A = 4600W (vilket också kan skrivas som 4,6kW). Kör du 12V i en ledare så gäller helt andra strömmar och effekter så tänk på att olika spänningar kräver olika kablar. Så länge du inte har några förbrukar inkopplad mellan landströmsintaget och jordfelsbrytaren så spelar avståndet imellan dem mindre roll. Se bara till att förlägga kabeln på ett korrekt sätt, ansluta den korrekt och skydda den för skador så blir allt väldigt bra, driftsäkert OCH personsäkert. Kom också ihåg att ha tvåpoliga 230V säkringar på alla grupper i centralen. De tvåpoliga säkringarna skall lösa ut båda polerna samtidigt då säkringen löser ut - annars finns risk att det är säkringen för noll-ledaren som löser ut och då har du fortfarande kvar spänning in till båten och det är så klart livsfarligt om du har efter att säkringen har löst ut av någon anledning. / T.
Karl Johan Svanström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Karl Johan Svanström:

Thomas, tusen tack för dina svar!
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Kent:

I inläggen här ovan har Thomas Lundgren föreslagit kabel med enkelledare. D.v.s. ledaren består av bara en koppartråd. Den typ av ledare är inte lämplig att använda i båtar och om jag inte minns fel, så är det rent av inte tillåtet att använda den i dessa sammanhang. Det ska vara kabel med mångtrådig ledare typ RK. På kabeländarna pressar man med fördel ändhylsor för att undvika spretiga anslutningar. Enkelledare har en förmåga att lossna från anslutningen i anläggningar som rör sig och vibrerar. Det kan även bli utmattning av kopparn vid anslutningspunkten p.g.a. vibration så att ledaren går av. RK-ledaren däremot är mjuk och följsam och står emot vibrationer och rörelser i installationen. Jämför med bilar och maskiner, där det aldrig används enkelledare. Enkelledare används bara för fast installation i byggnader och är en helt annan sak. Där använder man enkelledare i kablar för utvändig förläggning eller fåtrådig ledare i installationsrör. Fåtrådig ledare har 7 kardeler koppartråd och är även den för "grov" för att användas i båtar/bilar/maskiner. Själv har jag ett intag placerat i ankarboxen i fören på min båt. Om det är bra eller dåligt att ha intaget där tvistas det ju om. Men det sitter väl skyddat och jag slipper lös sladd på däck. Jag kan ju också lätt koppla ifrån kabeln från boxen om jag vill ha den ur vägen. Även om det påstås att det inte krävs behörig installatör för att utföra elinstallationer i båtar, så är det inte att rekommendera att göra det själv. Har man inte de rätta kunskaperna så kan resultatet av en felaktig installation bli förödande, med i värsta fall människoliv som går till spillo. Ska man sedan räkna in vad ansvarsskyldighet och ev åtal som kan följa på en sådan händelse innebär, så är det inte värt besväret.
Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Karl Johan:

Hej, Har varit i kontakt med StorEl och de rekomenderade starkt kabeln H07RN-F 3G 2,5. Likadan kabel som används mellan intaget på båten och kontakten på bryggan med andra ord. Har även tänkt att lägga den i VP-rör som en extra säkerhets-åtgärd. Han har själv använt sig av en sådan vid sin landströmsinstallationen i båten. Intressant att det finns så många olika svar på en fråga :) Men som sagt, man kan dra kablar mm och förbereda för att elektrikern skall komma och koppla in allt om man är osäker. /Karl Johan
Erik P (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Erik P:

Hej Karl-Johan, Ja jag har gasolen i ankarboxen. Desom teoretiskt skulle kunna hända är att det blev avbrott med gnistbildning i kabeln som går genom ankarboxen. Det finns ju ingen plint eller koppling såm kan ge glappkontakt. Erik P
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

kent:

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, låter jag det vara osagt om det är tillåtet att utföra starkströmsinstallation i båtar utan att vara behörig elektriker. Vad det gäller andra installationer i hus, industrier eller vad det nu kan vara, så är det så att det måste finnas ett anställningsförhållande mellan den som utför installationen och den som står som behörig elektriker för jobbet. Alltså måste elektrikern vara anställd hos den som har behörigheten eller tvärtom alt måste de båda vara anställda i samma företag. Det är alltså inte tillåtet för en lekman/amatör att dra kablar, lägga rör, sätta upp dosor etc och sedan låta en behörig installatör "godkänna" installationen. Jag vet att mycket sådant förekommer men är enl författningen inte tillåtet. Därför är jag tveksam till om detta förfaringssätt är ok i båtar. Jag är själv behörig elinstallatör med mer än 30 år i branschen och skulle aldrig gå med på att godkänna en installation som inte jag själv, eller någon annan som är anställd hos mig, har gjort . Detta har med ansvarstagandet att göra och i slutändan en försäkringssak. Karl-Johan, den kabeln som Storel föreslår är just en sådan kabel med mångtrådig ledare, som jag tidigare skrev om. Låt en behörig elektriker göra jobbet, så kan du segla tryggt. Skulle en olycka med elen inträffa så är du skyddad av den behörige elektrikens försäkring. Så långt... Skador kan man ju förståss aldrig gardera sig emot.
Dick P. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Dick P.:

http://www.delabmarine.se http://www.delabmarine.se/PDF-filer/230sch.w.pdf /Dick
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Stefan:

Huvudsäkringen till villan är på 20 ampere. Säkringen i gästhamnar är på några få ampere. Räcker det inte med 1,5 kv mm för högre än 10 ampere verkar väl omöjligt att få uttag för i gästhamnar eller när båten står på land. Grov kabel blir hanteringsmässigt jobbigt. Måste det vara 2,5 kv mm? //Stefan
Gunnar Buhre (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Gunnar Buhre:

Bifogat finns en länk till "El i fritidsbåtar" på Elsäkerhetsverkets hemsida. http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermeny/konsument/elifritidsbatar.4.130c8e910899f1ceff8000367.html Gunnar Buhre
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medl. BTN.:

När det gäller starkströmsanläggningar, d v s sådana anläggningar som kan ge skada på person eller material, så får man utgå från värsta fallet. Moderna eluttag i hamnar för fritidsbåtar har uttag enligt CEE17 godkända för 16 ampere. Då måste man utgå från att de kan vara avsäkrade med 16 A. (Att de ibland är lägre avsäkrade är i detta sammanhang ointressant.) En friliggande anslutningsledning (HO7RN-F är godkänd typ) avsäkrad för 16 A måste ha minst ledararea 1,5 kvadratmillimeter. Däremot, en fast installation avsäkrad med 16 A kan behöva ha grövre area på grund av sämre avledning av förlustvärmen i kabeln. Jämför svar från Thomas 07-01-04.
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

stefan:

Min tolkning av alla referenser är att det enligt regelverket räcker med 1,5 kv mm mellan landström och båt. tackar stefan
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Det är alltid intressant att se hur många uppfattningar det finns i detta ämne. Jag har själv haft många diskussioner med SXK medlemmar och har genomfört ett antal säkerhetsbesiktningar där jag funnit hårresande dåliga/farliga el- och gasolinstalla-tioner. Ofta i ankarboxen. Alltför många ser för mycket på pengarna och för lite på riskerna och säkerheten. Några kommentarer till inläggen ovan. - El + gasol i ankarbox? Varken lik- eller växelström får installeras i samma utrymme som gasol. El-intag skall vara spoltätt och skyddat mot mekanisk påverkan. Gasol (tuber, reducering) skall vara installerade i separat gastätt och ventilerat utrymme. Gäller även reservtub! Ett ankare som far runt obehindrat i boxen vid hårt väder kan slå sönder alla typer av installationer och ställa till stor skada. - Allt kablage skall vara flertrådigt och gärna förtent. Alltså inga EKK kablar i båt. - Behörighet, se (www.elsak.se)ELSÄK/kosument/el i fritidsbåt. Den som utför installationen själv tar på sig ett ansvar som tillverkare! Och det är tungt!! För el-installationer i båt har Sjöfartsverket därutöver en lång rad krav på ledningsdragning, tålighet/skydd mot åverkan, eluttag, jordfelsbrytare och jordning mm! Alltför många för att redovisas här. Det är klokt att anlita en "auktoriserad" marin-installations-firma för alla starkströms-installationer i båt. Dom vet (skall veta) vilka krav Sjöfartsverket ställer. Då slipper du själv ta smällen om det händer något. Försäkringsbolagen är tuffa i dessa frågor. Ta gärna en extra funderare på om du verkligen behöver all elektrisk utrustning i båten. Om det är tuffa krav på installationer i badrum så är det ju inte orimligt att kraven är ännu högre i en båt. KJELLF
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Stefan K:

Hej ang. fast förlagd kabel ombord; Thomas L rekommenderade EKLK 3 2,5. Det är en enkeltrådig kabel (!). Finns det inga flertrådiga förtenta avsedda för fast förläggning o vad heter isåfall dom? //Stefan K
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, kommplettering till min tidigare fråga; Har tidigare arbetat med projekt/byggnation av Sjöfartsverkets lotsbåtar och då används RDO eller FEO för dragning av 1 och 3-fas i båtarna. Dessa kablar är flertrådiga vilket det bör vara i båtar. EKLK känns mer som "Byggkabel". Har jag fel? mvh Stefan K, ordf. BTN
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Hans Brolin:

Använd ingen enkeltrådig kabel på båt. Vibrationer kan få den att gå av om du har otur. Koppar har den egenheten att det blir styvare och styvare ju fler gånger det böjs. Till slut bryts kabeln av och kabelbrand kan uppstå vid brottstället. Använd RDO eller, som den heter nu, H07RN och jag föredrar 2.5 kvmm om den är säkrad med 16A, oavsett om det är möjligt (enligt bestämmelserna) med 1.5 kvmm. MVH Hans
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Stefan K:

Hej, Hans! Jag har altjämt haft för avsikt att använda RDO(H07RN) eller FEO, men det finns uppgifter från andra personer här att man ska använda kabel med enkelledare(EKLK). Enkelledare kan ju kallhärda av vibrationer precis som gasolledningar av koppar och då kan de gå "rätt av". Seglarhälsningar Stefan K, ordf. BTN
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:30

Magnus:

Den rubricerade standarden som gäller för fritidsbåtar inom EU (nya eller ombyggnader i befintliga elsystem) har en bilaga där man definierar hur många trådar det minst skall vara i en växelströmskabel i en fritidsbåt. Se tabell. Entrådiga är inte tillåtna. www.batteknik.se
Bifogade filer