Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Laddningstillstånd, batteri

Miguel Midhage:

Vi har ett förbrukningsbatteri på 115 Ah installerat av välrenommerat fabrikat. Batteriet är nu 5 år gammalt och det har behandlats varsamt. Jag har under denna samt förra våren och sommaren kontrollerat laddningstillståndet med både multimeter och syraviktsprovare. Alla mätningar har utförts då batteriet vilat under längre tid (dagar). Temperatur ca 20°. Multimetern är digital och av god kvalité, syrviktsprovaren införskaffad hos en av de större biltillbehörsfirmorna. Jag har när multimetern visat en polspänning på lite drygt 12,7 V (fullt) till min förvåning funnit att syravikten legat på ca1,25 g/cm³ (3/4 laddat). Samtliga celler har legat på samma värde. Detta föranledde till att jag införskaffade en ny syraviktsmätare, samt mätte med annan digital multimeter, men resultatet förblev det samma. Frågor till forumet: Kan två olika mätmetoder ge såpass signifikant skillnad i upplysning om laddningstillståndet hos batteriet? Vilken metod är då att se som mest tillförlitlig? Är det möjligen så att det är andra faktorer som spelar ett spratt, såsom batteriets ålder eller det faktum att instrumenten (ändock av hygglig kvalité) kan visa felaktiga värden?

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 03:39

Per Leward:

Hej Miquel Det finns olika typer av batterier och dessa har olika värden vid fulladdat tillstånd. Följande PDF kan kanske bringa klarhet i problemet. http://www.oerlikonbatt.se/PDF/Batteriteknik.pdf#search=%22syravikt%20batteri%22 Hälsningar / Per
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i Båttekniska nämnden.:

Kalibrera syraprovaren. Det är tämligen enkelt att kalibrera syraprovaren. Se: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El + Kalibrering av syraprovare för blybatterier. Metod för kapacitetsmätning. En säker men lite arbetskrävande metod är beskriven i: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El + Laddning av blybatterier i båtar. Se kapitel 7.4 Egna prov. Prov på annat batteri. Testa befintlig syraprovare och multimeter på ett tämligen färskt bilbatteri i en bil som stått så pass länge att batteriets temperatur hunnit bli i närheten av +20 grader C.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 03:39

Seawolf:

Den svavelsyra som finns i batteriet har svaveljoner som ingår i de sulfatkristaller som bildas vid urladdning. När batteriet är nytt är alla sulfatkristaller små och återbildas vid laddning. När batteriet har åldrats har en del av svavlet hamnat i de stora sulfatkristaller som inte längre kan återbildas vid laddning. Visserligen är jag inte helt säker, men jag tror att i det läget så verkar sulfateringen som om batteriets kapacitet har sjunkit - det fattas både verksam sulfatkristallyta (färre men störe kristaller) och det fattas svaveljoner i syran. Det skulle innebära att batteriet upplevs spänningsmässigt som fulladdat, men syramässigt som inte fulladdat. Skall försöa få fram bättre besked i frågan. Om antagnadet är riktigt så visar i så fall "kvoten" mellan syradensitet för nytt fulladdat batteri, och dito för fulladdat åldrat batteri HUR åldrat (sulfaterat) batteriet är..... I det angivna fallet skulle då c:a 1/4 av batterikapaciteten var oåtkomlig p.g.a. sulfatering. (www.batteknik.se)
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 03:39

Seawolf:

Denna hypotes (syrasvavlets bindning till sulfateringen)bekräftas av en batterikunnig person hos Excide/Tudor. Om metoden skulle användas som mått på ett batteris kondition, krävs nog att man har mätt syradensiteten när batteriet var nytt, för det varierar mellan typer och även för nordliga och sydliga regioner på marknaden.
Miguel Midhage (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 03:39

Miguel Midhage:

Tack för alla klargörande svar. En slutsats skulle alltså kunna vara: För en normalanvädare av batterier i båten så är multimetern ett tillförlitligare instrumet vid kontroll av laddningstillståndet än en syraviktsprovare. Förutsatt att man inte känner syravikten från början för fulladdat batteri och detta inte utsatts för laddning/förbrukning på ett antal timmar. Syraviktsprovaren är detta fallet mer att se som ett komplement för att diagnosticera enskilda celler. Kommentarer?
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 03:39

Lars:

Om man har olika syravikt i de olika cellerna så är det en säker indikering på att man har sulfatkristaler på plattorna. Detta kan voltmätaren inte visa. Syran har också en tendens att skickta sig i cellen. Då får man en högre syrahalt vid botten. Detta skulle kunna vara orsaken till de olika resultaten med syramätare och voltmätare. Gör man en utjämningsladdning på batteriet får man både bort det mesta av sulfatkristalerna och man får blandat om syran. Där finns laddare med denna funktion även om det är ovanligt. Då laddas batteriet med 4% av sin kapacitet (ex. 100 Ah batteri laddas med 4 A) och så har man ingen spänningsbegränsare. Spänningen kan då stiga upp till över 16 V och då kokar det regält om batteriet, vilket medför att syran rörs om. När spänningen slutat stiga avbryter man laddningen. På ett gel- eller AGM- batteri är denna metod döden för batteriet.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 03:39

Seawolf:

OM man inte har andra fel eller obalanser i ett batteri, så blir slutsatserna att det man ser via spänningsmätning är hur många% man har kvar av batteriets NUVARANDE KAPACITET. Om batteriet då tappat halva sin kapacitet på grund av sulfatering, så betyder 50% laddning via spänningsmätning att man har c:a 25% kvar av nykapaciteten. Om man på samma sulfaterade batteri mäter syradensiteten, och man vet vilken densitet det hade som nytt (vid viss elektrolynivå, omrörning etc.) skulle man då se direkt att man bara har 25% kapacitiet kvar. Eller, om man gör båda mätningarna, så kan man få en uppfattning om hur sulfaterat batteriet är. Och detta utan att behöva göra kapacitetsprov med djupurladdning under många timmar.