Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Laddningsfördelare

Mattias Karlsson:

Hej Jag har bytt motor nu i höst och installerat en Volvopenta Laddningsfördelare efter konstens alla regler.Problemet är att den verkar över ladda start batterierna jag har mätt med motorn på tomgång 14,9v på start och 14,1 på förbrukarbanken.Nu har jag bara kört korta stunder på land! men kan detta vara riktigt.Hur mycke laddning klarar ett batteri?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Seawolf:

Nu är jag inte helt påläst om Pentas alla varianter av tillbehör. Men om laddningsfördelaren är integrerad med en laddningsregulatorfunktion för generatorn och har temperaturkompensering och det är minusgrader där motsvarande temperaturavkännare sitter så är 14.9 volts laddspänning inte orimligt. Vilken laddningsfördelare är det du har?
Mattias Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Mattias Karlsson:

Laddningsfördelaren heter 873120-0 typ YV7736.Jag har en gul sensor kabel den är fäst på flatstiftet på generatorns B+ och på förbrukarbankens pluspol.Den skall hålla reda på spänningen.Men den håller ju bara reda på förbrukar banken?eller.Det har inte varit minusgrader när jag kört men start batterierna var ganska dåligt laddade.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Om genratorn är av typ Valeo så är den troligtvis förberedd för BATTERIAVKÄNNING. Mellan regulatorn på generatorgaveln och B+ går en gul 1,5 kvmm. Lossa denna från B+, förläng den och anslut den på förbrukarbatteriets pluspol (FB+). Detta kompenserar spänningsfallet i ledningen mellan B+ och FB+. Area på den ledningen behöver inte vara mer 16 kvmm som klarar laddningsströmmen med råge. Större area = bortkastade pengar. Generatorns utspänning kommer nu att variera med strömuttaget. Anslut därför spänningskänsliga förbrukare så nära FB+ som möjligt. Gå in på www.delabmarine.se . Vid PDF-filer ur "WEB-boken..." finns principschemor att hämta, bl a “2-batterisystem med “relä” och 2-batterisystem med “diod”. Lycka till!
Mattias Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Mattias Karlsson:

Enligt min manual ska den kabeln var 1,5mm2 det är bara en sensorkabel för att kompensera spänningsfallet från gen till batt det går ingen laddning den vägen.
Bifogade filer
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Bäste Mattias, Jag var litet otydlig! Den gula sensorledningen skall, som jag skrev, vara 1,5 mm2. Sedan menade jag kabeln mellan B+ och FB+, dvs ledningen för laddningsströmmen, och den skall vara 16 mm2 vilket är fullt tillräckligt då man har batteriavkänning. /Dick
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Lars-Göran Sandgren:

Det var nog ett syftningsfel i Dicks skrivning. "Den" syftar på kabeln mellan B+ och batteri (eller skiljedioder) samt mellan sklijedioderna och batterierna. Kabellängden har visserligen också betydelse för spänningsfallet, men eftersom sensorn sitter direkt på batteripolen så ska regulatorn kompensera både för spänningsfall i kabel och dioder. Jag har installerat just ett sådant system, fungerar alldeles utmärkt för semesterbruk. Klarar både kyla och belysning utan problem vid veckolånga turer utan laddning. (två FB) Känns tryggt att startbatteriet är fulladdat. Men det går ju inte att generalisera, givetvis använder olika seglare båten på olika sätt -så hur mycket elutrustning man använder - hur länge man är ute utan tillgång till landström mm. har ju betydelse för vilket system man väljer, mm. Det vore intressant att få belyst hur solceller eller vindgeneratorer kan stötta energitillgången.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Hasse Svedberg:

Min erfarenhet är endast baserad på min 25W panel, fast monterad horisontellt. Den har ganska många celler så spänningen utan belastning är hög (ca 18V tror jag). En normal ljus dag ger den ung vad min kyl drar (0,7-0,8A). Egentligen räknar jag inte med den under segling uta jag betraktar de som laddare/underhållsladdare till 2x75Ah när den ligger vid bryggan! Laddning med solceller är minst lika kompliserat som generatorladdning. Man kan ju inte styra laddningsströmmen utan den blir vad den blir beroende på en mängd faktorer som batterspänning, solcellernas temperatur, instrålningsvinkel, solhöjden m.m. Det enda man kan göra är väl att hålla den vinkelrät mot och i solen. Den effekt och ström som anges är är väl att anse som glädjesiffror och gäller bara vid den belastning och under de förhållande som sägs. För att en 24W panel vid 12V ska ge 2A så måste belastningen ha exakt det motståndsvärde som behövs. Please rätta mig om jag har fel. Mina kunskaper i ämnet är begränsade!
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Sture:

Jag vill bara tipsa och tillföra diskussionen en lite annorlunda lösning som funkar förträffligt för mig. Jag har en gen till startbatteriet och en till förbrukningsbanken. Visserligen en större båt, men händer något med en gen är det enkelt att switcha tampar på generatorerna. Detta har aldrig hänt - Men möjligheten finns. Jag har alltid båda ”bankerna” fulladdade, utan någon komplicerad elektronik. Det är gott om plats på de flesta motorer att komplettera med en extra remskiva – Gen.fästen tillverkas enkelt och klart står ett system som funkar i alla väder. Jag var tvungen till denna lösning då min förbrukarbank består av en stor NIFE ack bank och startbatteriet är ett större konventionellt (bly)lastbilsbatt. Dess laddas med olika spänning, men jag kan lätt ställa ner laddspänningen med en justerskruv från NIFE till blybatt späningen. Har man 2 banker med samma spänning görs det hela mycket enkelt – och det finns då alltid backup för laddning av den ena eller andra banken om något falerar.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Dubbla generatorer en känd och bra lösning men problemet är att få, i varje fall seglare, har plats i sina trånga motorrum. Dick
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson :

Skulle vara värdefullt om "Forum-besökare", framför allt de med problem, skrev ned och delade med sig av sina erfarenheter under lämplig rubrik! Dick Pettersson
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 04:51

Anders:

Till Lars-Göran Sandgren Du frågar efter hur en solpanel och vindgenerator kan stötta laddning. Jag kan bara svara för panelen. Avgörande för hur mycket ström du ska få ut ur en panel är hur den är placerad. Visserligen är moderna paneler mindre känsliga för skugga och mulet, men vill du ha max effekt så gäller följande. Placera panelen på en stång så att den dels aldrig får skugga på sig, dels går att vrida i båda plan. Se till att alltid justera panelen så att den är vinkelrätt mot solen i båda plan. Eller möjligen i vinkeln mellan solen och solreflexerna i vattenytan, om det finns några. När solen har gått ned vrider du panelen till läge för soluppgången. Sen sätter du väckarklockan på ringning varannan timme från soluppgången för att justera ;-) På det här sättet behöver du aldrig lida av brist på sysselsättning och då förbrukar du ju också mindre ström... Skämt åsido - på detta sätt kan din panel leverera omkring dubbelt så mycket ström som om du har den placerad på rufftaket (som jag). Då hamnar nämligen skuggan från masten eller seglet eller bommen alltid på panelen. Eller så lutar panelen från solen, hur man än seglar (konstigt nog). Mina största strömförbrukare är navigationsdator, radio och Wallasvärmare (på våren) samt belysning förstås. Vi är numera två personer ombord. Jag har 225 Ah-batterier (tre parallellkopplade). Och min panel är på blygsamma 30W. För segling endast över helgen är laddningen alltid tillräcklig. På semestern går allt bra så länge solen skiner. Blir det lätt mulet riskerar man ett nollsummespel. Och när det regnar får man hoppas att batteribanken räcker. Avgörande är att inte slösa el i "onödan". Brist på kylskåp är effektivt. Wallasen på lägsta fart gör en del. Inte spela CD-skivor och ingen hög volym på radion. Släck lamporna när de inte används. Ställ in datorn på att stänga av hårddisken automatiskt, att processorn går på halvfart (i Bios) och (kanske) att släcka skärmen (en svår avvägning)... Om du kan är det också ganska effektivt att stänga av samtliga förbrukare på natten, t ex med huvudströmbrytaren. Då får batterierna chansen att återhämta sig en smula. Men har man kylskåp och/eller tryckvatten så går ju inte det. Med den placering av panel jag har nu kan jag inte ha ett kylskåp igång. Möjligen om jag flyttar panelen till en stång i aktern. Var det svar på frågan? /anders