Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Laddas mina batterier?

Sneseglarn:

Jag har en dum fråga ang. laddning av mina batterier. Har en Albin78 med Penta. MD5. När jag kör med motorn och har nyckeln vriden längs till höger lyser inte varningslampan för laddning, men om jag vrider runt nyckeln till vänster under gång, börjar lampan att lysa. Körde hela förra säsongen utan nyckel i låset, men kommer inte ihåg att lampan lös då. Laddas batterierna endast då nyckeln sitter i? Då lampan inte lyser alltså. Hur kan man kolla om batterierna verkligen laddas? Tacksam för svar från någon som vet!

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:35

Anders:

Det enklaste är väl att mäta om det sker någon laddning. Det gör du enklast genom att ansluta en voltmeter till ett "cigarettändaruttag", om du har något sådant? Köp en plugg som passar i uttaget och koppla till en voltmeter. Läs av voltmetern i olika driftlägen. Batteriet laddas inte förrän spänningen är över 13,8 till 14,2 volt. Ett fulladdat batteri skall hålla 12,7 volt i viloläge. (Utan belastning). Batterispänningen får inte understiga 11,4 volt. Under detta tar batteriet skada.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

När du startar motorn är ju nyckeln i "till" läge och generatorn får spänning till fältlindningen via laddlampan. När generatorn laddar spänningsätts fältet av generatorn och laddlampan slocknar. Vrids nyckeln till "från" fotsätter generatorn att ladda, men laddlampan tänds "bakvägen" av generatorns fältspänning. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/gen.htm
Gunnar_ (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:35

Gunnar_:

Exakt så funkar min också, laddlampan tänds när man vrider nyckelt från "på" till "av". Orsken är att jag har en extern laddregulator som strömförsörjs av *låset*. Så när jag vrider nyckeln ett snäpp bakåt slutar generatorn att ladda, därför att regulatorn inte längre reglerar fältlindningen, den är ju strömlös. Mycket praktiskt om man har en OFF-1-2-ALL batteriväljare och vill switcha vilket/vilka batterier som laddas under gång utan att generatorn skadas..stäng av på nyckeln, byt batterier, slå på nyckeln.