Hoppa till huvudinnehåll
perwiman
Senast inloggad: 2023-12-03 - 19:00
kopplingschema för laddkrets med solcell och övervakning


Jag har ett system med förbrukarbank, startbatteri, skiljerelä (transpo), CTEK laddare, solcell och batteriövervakning (DCC4000). Jag har tagit över båten med denna utrustning men är inte nöjd med funktionen då jag inte ser hur och om batterierna laddas med övervakningen. dessutom har mitt startbatteri laddats ur när båten legat vid bryggan.
1. Kan jag koppla så att både förbrukare och startbatteri laddas med både solcell och landström? i så fall hur?
2. Jag vill gärna se effekten av uppladdning både från solcell och landström vilket jag inte gör idag då endast uppladdning med generator visas. Både solcell och ctek-laddare är kopplade direkt till allmänbatterierna. Hjälper det om jag kopplar minus från respektive laddare via shunten?

Hur skall jag koppla?  

Jag är tacksam på tips och helst av allt vill jag ha kopplingscheman som täcker detta avsnitt av installationen då jag inte har kunnat hitta något från de olika tillverkarna av komponenter. 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:20

Det är inte effektivt att försöka reda ut hur ditt elsystem är uppkopplat, och hur det borde förbättras utan att studera det på plats i båten.

/Magnus

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 10:01

Finns ingen större anledning att koppla in solpanelerna på startbatteriet. 

Du har i princip ingen förbrukning på startbatteriet.  Om generatorn laddar startbatteriet genom ett skiljerelä eller diod så räcker det. Efter några minuter så har Du laddat tillbaka den lilla ström som åtgick att starta den. 

Se till att shunten sitter mellan batteriet och alla förbrukare/laddare.  Då kommer Din DC 4000 att fungera.  Sen gäller det bara att konfigurera DCC 4000.