Hoppa till huvudinnehåll
Nils-Åke Torell
Senast inloggad: 2023-03-24 - 11:32
kabel

Nils-Åke:

Jag skall byta kablar i masten till topp och ankare lanternor. Vilken typ av kabel skall jag välja?

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:19

Tomas:

Förslag, om du vill ha hög kvalitet: Förtent, dubbelisolerad högtalarkabel 2x2,5 kvmm. På Elfa artikelnummer 55-652-06 för 22,20 kr/m + moms (men priser varierar med hur många meter du köper). Jag råkar ha köpt just det häromdagen. Motsvarande finns säkert hos Skyllermarks mfl också. Beroende på hur du kopplar kanske 3-ledare eller 4-ledare är mer praktiskt än 2-ledare. I ett 12-voltsystem bör ledningsarean i vilket fall vara minst 2,5 kvmm.
Nils-Åke Torell
Senast inloggad: 2023-03-24 - 11:32

Nils-Åke:

Tack Tomas för ett snabbt och bra svar.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:19

Magnus:

Ifall du behöver mer än 2-ledare till masten och förbrukarna är av LED-typ eller lågförbrukande (lanternor, däcksljus, givare) så duger det bra med 1mm2 eller t.o.m klenare, om det annars blir trångt att dra kabeln i mastens rännor. Men se till att det blir mångtrådiga ledare med förtenta kardeler, samt att isoleringen inte bra är av PVC utan även t.ex. polyeten. (dubbelisolerad). ISO 10133 specar kabeltyper som är godkända, även om förtenning inte är ett krav så är det lämpligt.