Hoppa till huvudinnehåll
kjell@aguilasail.se
Senast inloggad: 2015-03-23 - 19:16
Jordning Isolationstransformator

Kjell L Carlsson:

Jag har köpt en Isolationstransformator från Mastervolt eftersom den väger enbart 6 kilo mot Victronics som väger 27 kg. Orsaken till köpet är att jag har kraftig korrosion på propelleranoden och jag vill bara ta upp båten 1 gång per år eftersom jag nu ligger i Medelhavet. Har jag tur så är det lösningen på den försvinnande anoden. Jag har en SSB-anläggning i båten och jag jordar antenntunern i en jordplatta långt akteröver. Nu har jag jordat 220V som går från Isolationstransformatorn in i båten till samma jordplatta. Jag upplever dock vid mottagning på SSB,n en starkare brus när jag har 220V kopplat från Isolationstransformatorn och in i båten än när jag stängt av strömmen in i båten men har den fortfarande kvar in i transformatorn. Har det någon betydelse att jordplattan används för båda dessa ändamål? Är det bättre att jorda Iaoltionstransformatorn mot järnkölen som är epoxiebehandlad och välmålad? Kjell S/Y Aguila

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Kjell uppger kraftig korrosion på propellerns offeranod nu. Har vid tidigare tidpunkt iakttagits lägre korrosion? Om svaret är ja, vilka förändringar har skett i båten och dess omgivning mellan dessa tidpunkter?
kjell@aguilasail.se
Senast inloggad: 2015-03-23 - 19:16

Kjell L C:

I höstas när vi kom till Lagos hade 50-80% försvunnit nu 6 månader senare fanns högst 5% kvar när vi hade dykare nere och bytte anoden igår. I vinter har båten legat still i marinan utan el inkopplad, förutom 17 dagar i nyår, och vi har haft en stor anod hängande vid propellern med kabel till motorn. Vi har alltid haft kraftig korrosion ända sen båten var ny 2000. Kjell
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Offeranodens uppgift är att offra sig för skyddsföremålet, propellern. Det tycks den göra. Om detta är nödvändigt eller ej behandlas i frågan "Läckström 2007-11-23" i dess svar "Offeranod på propellern".
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN :

Kjell skriver: "Är det bättre att jorda isolationstransformatorn mot järnkölen som är epoxiebehandlad och välmålad?" Med den ytbehandlingen borde järnkölen vara tämligen väl isolerad från vattnet och därför en dålig jordningspunkt. Jag har dock ej sett någon resistansmätning på en sådan köl.
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Hej, det första jag frågar mig är vad gör Mastervolt som kan ha så lätt transformator jfr med Victronics???? Andra punkten är knepig...SSB och störningar...allt stör SSB, från kylskåpet till USB kabeln... Personligen skulle jag inte koppla in något som har med 230Vac att göra till SSB, som har en separat jord för sändar-/mottagardelen i radion. Men, varje båt och installation är olik...du måste testa dig fram. Mvh, Martin
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 06:03

Magnus:

Det har börjat dyka upp produkter med små lätta isolertransformatorer. De fungerar i princip så här: En transformator har en järnkärna med flera lindningar av t.ex. koppartråd. När man lägger en växelspänning på en lindning, kommer järnkärnan att magnetiseras med en växelmagnetism. Den andra lindningen kan då fånga upp denna växelmagnetism och återskapa växelspänning. Verkningsgraden blir ganska hög, kanske 95% eller så. För varje cykel av växelspänningen kommer en viss max energimängd att kunna omvandlas till magnetism och åter till växelspänning. Vill man alltså överföra en större effekt med mindre (lättare) transformator så måste man höja frekvensen på växelspänningen. Och sen sänka den igen till 50Hz efteråt. Man likriktar då i princip växelspänning 50Hz, hackar upp likspänningen till sisådär 25000Hz, skickar in den i en liten högfrekvenstransformator, tar ut spänningen på andra sidan, likriktar igen, och hackar upp det hela till 50Hz. Man förlorar då kanske 5% i elektronikförluster extra på vardera sidan av transformatorn, så totalt förlorar man nog 15 % eller mer av den totala effekt som man kör igenom. På en 2kW omvandling bildas det då c:a 300W värme som måste kylas bort med fläkt och det hela kan inte sitta i ett slutet utrymme. Den typ av halvledarekopplingar som hackar likspänning som beskrivs ovan är hopplösa att avstöra från radiosystem av AM-typ. Det är säkerligen därför som frågeställarens SW-radio märker av störningar från Mastervoltanläggningen. Hade en vanlig isolertransformator använts hade detta inte skett. Nu är det inte bara att sätta in en 2kW isolertransformator heller, eftersom de flesta hamnar har 10A snabb automatsäkring med magnetisk utlösning. Just när isolertransformatorn slås till uppstår en strömtopp som lätt kan få en sådan säkring att lösa ut. Ibland kan man efter massor av försök råka slumpa sig till att inkopplingen sker i precis rätt ögonblick så det kommer igång. Men i en sådan installation i båten skall man se till att lägga en s.k. mjukstartsutrustning, sådana brukar finnas som tillbehör från seriösa säljföretag med isolertransformatorer. www.batteknik.se
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Intressant att höra hur man gör i moderna anläggningar...men nog låter det komplicerat och undrar hur tillförlitligheten är...jag är nog lite skeptisk till alltför sofistikerade anläggningar i små båtar. En sinusvåg som "hackas om" till en ny sinusvåg, som inte är perfekt sinusformad, kommer att generera ett brett spektrum av andra frekvenser, som kan betraktas som störfrekvenser. Det gäller även en vanlig 12Vdc till 230Vac inverter, om inte vågen ut är perfekt sinusformad.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har hittat en trafo 230/230v på 1650 VA till överkomligt pris. Man behöver inte köra alla 230 volts förbrukarna ombord över trafon. Jag kör bara de som behöver skyddsjordas. http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=4368805
Grani (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 06:03

Grani:

Jag har en vanlig 2KW transformator och då jag kopplar på den så kan båtens jordfelsbrytare nån gång slå av i startögonblicket men aldrig har det gått en säkring varken i båten eller på bryggan.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har nu installerat "min" trafo, (se inlägg högre upp. Den har engelsk standard och var inte avsedd att köras i båt. Men efter ombyggnad och omkoppling är den nu i gång.