Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Jordning

Kjell L Carlsson:

Jag är en elektrisk "idiot" men klarar det mesta i övrigt, jag har bl.a. byggt båt med plastning, motor o - elinstallationer. Min fråga rör jordning. I min fabrikstillverkade båt, 42 fot, finns all nödig elinstallation och jag har det mesta i instrumentväg och har nu skaffat mig kortvågsradio som jag provat under sommaren. Jag vet att jag stör båtgrannar vid sändning (de har knackat på). Jag har en sintrad jordplatta som antenntuner är kopplad till. När jag tittar på elschema hur övrigt är jordat så förefaller det som om en grov kabel från minusskenan till startmotorn utgör jord. Kan detta vara en riktig tolkning? Ska jag dra en grov ledning från startmotorn till jordplattan för att få allt övrigt jordat den vägen? Om jag nu missuppfattat allt om detta vore jag tacksam för en pedagokisk beskriving hur det fungerar eller hänvisning till litteratur för dumskallar. Jag tror jag måste flytta min tranciver längre bort från elcentralen för att minska störningarna. Jag har lindat ström- respektive antennledning från antenntunern kring ferritstavar samt kransat ca. 10 varv av kabeln i var ände. Kjell L C

Lars-Gran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:57

Lars-Gran Sandgren:

Jordning är besvärligt. Speciellt i båtar, med tanke på galvanisk korrosion mm. Mina radiotekniska kunskaper har legat i "malpåse" några decennier nu -och det finns säkert de som har färskare kunskap som kan komplettera detta inlägg. Du beskriver inte hur grannarna störs. I deras kortvågsapparater -eller på annat sätt? Jag tror att du både har ett elektriskt och ett antenn- radiotekniskt spörsmål. Men- Det är minusskenan som jag vill betrakta som jord i ditt elsystem. Den sintrade plattan -ligger den i vattnet - alltså utanför skrovet? Är det antennjord? Din radio har elektrisk jord till minusskenan. Plus och minusledningar av tillräcklig area? Hur Din transiever "ser ut innuti" vet jag inte men det kan vara så att du ska jorda antennjorden (plattan) till minusskenan. Prova och se vad som händer. Strålar det från plus och minusledningar (elkablarna alltså) så är skärmad kabel den bästa lösningen. Skärmen ansluten till jord i en ända. Förslagsvis närmast jord- (minus-) skenan. Dock borde batteriet avkoppla (kortsluta) RF-en. Det kan ju också vara så att din radio inte är rätt trimmad -att den ligger och "slaskar" utanför rätt frekvens.. Att flytta trancievern... har svårt att tro att det är en lösning på problemet. Kanske bara ett angrepp på symptomet. Din teori är då att sändaren strålar in i elcentralen. I så fall är det nog något annat som är grundproblemet. En flyy ger ju också längre kablar. Beträffande grundläggande el ombord så är boken med samma namn av Vinge, (tror jag - finns på SXK) en bra läsning. Lycka till ! Lars-Göran
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:57

Seawolf:

Den första åtgärden bör vara att se över hela elmatningen till kortvågsradion. Dra en egen pluskabel med egen säkring (och ev. trånskiljande brytare direkt från batteriets + och en motsvarande från batteri- ända till den sintrade jordplåten där du ansluter minus. Tvinna dessa båda ledare hela vägen så kommer det inte att stråla in (eller ut) tillnärmelsevis så mycket störningar den vägen, minskningar med 10-1000 ggr, beroende av hur det var gjort innan. (Om du har tvinnade plus- och minusledare från batterierna via huvudbrytarna till elcentralen så kan du utgå med radiomatningen tvinnad därifrån. Men det har du säkert inte och det kan ställa krav på en STOR säkring vid batteriet). Beroende på hur din installation och antennjord är gjord får man sen begrunda, men om en antennjord skall ha egen anslutning från radion till jordplattan skall den också vara med i den tvinning som fortsätter med plus och minusledaren från plattan till kortvågsradion. (All ledningsdragning av samhörande + och - sker med fördel med denna tvinning, den ger aldrig nackdelar men nästan alltid märkbara fördelar.) Sen kan man fortsätta att begrunda, men det är vanskligt att grotta in sig i detaljer utn att veta hur du har det med landström och åskskydd. Antagligen skulle du förbättra läget om du har utanpåliggande köl, för jordplattan kan vara i minsta laget för en låg jordimpedans för antennen vid sändning. Samtidigt hotar galvaniska problem om man kopllar ihop saker på fel sätt. En variant är en kontaktor som drar när du sänder och som bara då kortsluter jordplattan och kölen. En annan variant är att sätta in ett filter som är avstämt mot sändarfrekvensen och med en kondensator för att hindra galvaniska strömmar att passera. Men som sagt, svårt att veta säkert utan att veta mer om din totala elinstallation.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:57

Jörgen:

Jag utgår nu från att du har en 12 Volts radio och en antenn typ isolerat akterstag eller metspö. Det som Seawolf skriver om tvinnade kablar är bra. Däremot är det helt förkastligt att koppla ihop den sintrade plattan med batteriminus. Den sintrade plattan skall bara användas till antenntunern och eventuellt radiochassiet. Radiochassiet är inte kopplat till batteriminus och det finns det heller ingen orsak att göra. Det finns en del skrivet om antenninstallationer i båtar på SRS hemsida under ladda ner / länktips.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:57

Seawolf:

OK, om chassie inte är minusanslutet men antenntunern är det (vilket jag missade) så skall inte minus dit. Fast på de flesta installationer och nästan alltid på amerikanska så är (dessvärre) batteriminus hopkpplat med bondingsystemet, och därmed är sinterplattan genom vattent bara en del av ett stort jordplan. Och utan att veta hela bilden för en viss båt kan man egentligen inte ge några tillförlitliga råd om enskilda detaljer....