Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Huvudsäkring

L Petersson:

En huvudsäkring efter huvudströmbrytaren vore förstås en bra ur säkerhetssynpunkt. Men blir det inte spänningsfall ? Räcker en säkring på 35 Ampere ? Jag har endast utombordare på båten.Nån som känner till om det finns huvudströmbrytare medn inbyggda säkringar i handeln ?

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Automatsäkring till exv. ankarspel kan fungera både som brytare och säkring
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medl. i BTN. :

L. Petersson frågar om det blir spänningsfall i säkringen. Svaret är ja, allt inkopplat som det går ström igenom får spänningsfall. Intressantare är hur stort spänningsfallet är. Jag har ej mätt på en 35 A säkring, men på en 16 A säkring. Då den säkringen ledde strömmen 16 A var spänningsfallet 0,13 volt. Det vill säga spänningsfallet var ca 1% av batterispänningen. Då säkringen ledde 8 A var spänningsfallet ca 0,5%. Som ett riktvärde kan du utgå från att din föreslagna 35 A säkring också ger ungefär 1% spänningsfall vid 35 A och hälften vid halva strömmen. Jag antar att ett så litet spänningsfall kan du acceptera. Om frågan: Räcker en säkring på 35 Ampere ? Du har ej talat om hur och med vilken ström du tänker ladda batteriet. Du har ej talat om vad batteriströmmen skall användas till och vilken strömstyrka förbrukarna samtidigt kräver. Då blir svaret att säkringen skall tåla den största av dessa strömmar. Men också att ledningsarean skall vara så stor att den ström, som säkringen kan släppa igenom utan att bryta, ej överhettar ledningen. Information om el ombord finns på våra sidor: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El + Laddning blybatteri. www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + Varm och skön båt.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Bifogat principschema (motor med elstart) visar startkretsen med huvudbrytare (batterifrånskiljare) och strömförsörjningen till elcentralen. Ingen huvudsäkring behövs i startkretsen däremot i strömförsörjningen ut till elcentralen. Varje utgång på elcentralen skall ha egen säkring.
Bifogade filer